Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | Projekt kostiumu C1-6 - Chłopiec z gazetami, 1984 r.

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Projekt kostiumu C1-6 - Chłopiec z gazetami, 1984 r.

akryl/płyta, 180 x 110 cm
sygnowany na odwrociu, na blejtramie: 'Kantor'
na odwrociu naklejka transportowa z Galerie de France, naklejka z opisem pracy: 'TADEUSZ KANTOR | "CHŁOPIEC Z GAZETAMI" | 1984 / 110 x 180 | acryl' oraz stempel wywozowy

POCHODZENIE:
- Galerie de France, Paryż
- kolekcja prywatna, Polska
- Dom Aukcyjny Rempex, 2005
- kolekcja prywatna, Polska

"Mam do ciebie dwa pytania. Nic nowego, mówiliśmy o tym wielokrotnie. Od którego zaczniemy, to zostawiam tobie.
?
A zatem pierwsze. Chodzi o pewne trwałe nieporozumienie wokół twojej twórczości: malarstwo czy teatr? Ściślej: malarz, który robi teatr, czy człowiek teatru, który także i maluje. Mam swoją koncepcję, ale -
Więc powiedz, to by mi pomogło. Jak tłumaczysz to, że wspólna płaszczyzna malarstwa i teatru ma u mnie inny sens, czy stopień, aniżeli... Mamy kilku reżyserów...
teatralnych, filmowych...
...którzy równocześnie ukończyli Akademię Sztuk Pięknych, uważają się za malarzy.
To jest nawet jakby nasza polska specjalność. Wyspiański (nie reżyserował, za to rysował dekoracje, kostiumy, robił teatr) i tak dalej. Ale twój przypadek jest zupełnie nowy.
Tak. Przede wszystkim ci reżyserzy, którzy skończyli ASP, nie są żadnymi malarzami. Od tego się zaczyna. To są źli malarze. Albo w ogóle nie.
Wyspiański też?
A nie. Ja mówię o Szajnie. Wajda też zresztą ukończył ASP, ale nie maluje, tylko jest reżyserem. (…) Ja się nie uważam ani za malarza, ani za reżysera, dawniej uważałem się za malarza, na malarza mogę się zgodzić, natomiast gdy mi ktoś mówi, że jestem reżyserem, to się na to nie godzę. Ja nie jestem reżyserem, jestem, jak to się mówi, homme de théâtre, człowiek teatru. Na malarza się godzę, bo jest to stary termin z kolosalną tradycją, natomiast reżyser? Dwieście lat wszystkiego, przedtem nie było reżyserów, może ktoś tam tym kierował, ale to nie był ...
Może kierował zza kulis; ty pierwszy wyszedłeś na scenę.
To co innego.
I to jest dla mnie bardzo znaczące, jeszcze będziemy o tym mówić. Pytałeś o moją koncepcję. Mówiąc z grubsza sprowadza się ona do tego, że poprzez teatr wychodzisz poza malarstwo, a poprzez malarstwo poza teatr. Twój teatr to malarstwo tylko trochę jakby już dalej, trochę innymi, ale w gruncie rzeczy tymi samymi środkami. Na twój teatr się patrzy, musi się patrzeć, nie można go nadać przez radio, przeczytać. Scenariusz (partyturę?) piszesz po spektaklu, reżyser zaczyna od tekstu, dialogów, didaskaliów. Ty na tekście kończysz, opisując (zapisując) to, co zbudowałeś. I na odwrót. Twoje malarstwo to już, w zaczątku jakiś spektakl. Jakaś przestrzeń (zamknięta, bo ramy), jakieś działanie, rekwizyty, rzeczy znalezione, opakowane. Coś, co żyje. To tak jakoś najogólniej.
Tak, tak, oczywiście.
Więc mógłbyś może to skomentować. Bardziej od siebie.
Pytanie tylko, kiedy się wychodzi poza malarstwo, kiedy się poza malarstwo wyszło. Oczywiście, robili to już dadaiści, ale bez żadnej teorii.
Jak te zwierzęta z arki. (…)
Natomiast happening byt już pewną receptą. To była recepta formułująca brak ufności do dyscypliny malarskiej, żądanie, postulat, żeby z malarstwa wyjść, wyjść z płaszczyzny obrazu. Kierunek myślowy, bo u dadaistów to była kompletna anarchia, natomiast tutaj określony kierunek, metoda. Już zresztą Mathieu, który malował na oczach widza; już u nie-go ważny był nie efekt już nie. (…)Całą ideę, właściwie eksplikację tego wszystkiego, sformułował dopiero happening" (Mieczysław Porębski. T. Kantor, Świadectwa, rozmowy, komentarze, Warszawa 1997, s. 93-94).

W 1939 roku ukończył ASP w Krakowie. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej doby powojennej, a przede wszystkim twórcą polskiego teatru awangardowego eksperymentalnego teatru podziemnego, a od 1956 teatru Cricot 2 w Krakowie. Był współzałożycielem i członkiem Grupy Plastyków Nowoczesnych w 1945 roku. W 1955 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z najnowszymi tendencjami w sztuce światowej. W jego twórczości główną formą wypowiedzi artystycznej było malarstwo abstrakcyjne, zwłaszcza typu informel, zajmował się także grafiką; aranżował happeningi, zajmował się scenografią i filmem. Prowadził działalność pedagogiczną: w 1948 i 1968 roku w ASP w Krakowie i w 1961 w akademii w Hamburgu. Laureat m.in. nagrody Fundacji im. Goethego w 1978 w Szwajcarii.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl