olej/płótno, 90 x 75 cm dat. p. d.: `1949` na odwrociu naklejki wystawowe z Japonii oraz Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz pochodzi z kolekcji Ciechanowieckich. Przez wiele lat znajdował się w depozycie Muzeum Narodowego w Warszawie. W załączeniu ekspertyza Anny Baranowej, pracownika naukowego UJ w Krakowie.
Wystawy:
• "Szkic do galerii sztuki współczesnej", Muzeum Narodowe w Warszawie, VIII 1991-IV 1993
• "Tadeusz Kantor. My Creation, my Journey", Sezon Museum of Art, Tokyo, 27 X - 24 XII 1994; Itami City Museum of Art, Hyogo, 4 I - 12 II 1995
• "Express Polonia. Sztuka z Polski 1945-1996", Mucsarnok, Szepmuveszeti Muzeum, Kortas Muzeum, Ludwig Muzeum, Budapeszt 1997 (w ramach Festiwalu Sztuki Polskiej), 20 I - 23 II 1997
• Museum Moderne Kunst - Sammlung Ludwig, Wiedeń 1999/2000
• "Verteidigung der Moderne. Positionen der Polnischen Kunst nach 1945. Magadalena Abakanowicz, Jerzy Bereś, Tomasz Ciecierski, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Tadeusz Kantor, Mariusz Kruk, Jarosław Modzelewski, Roman Opałka, Marek Sobczyk, Henryk Stażewski, Leon Tarasewicz", Museum Würth, Künzeslau, 5 X 2000 - 24 I 2001
Publikacje:
• Wiesław Borowski, Tadeusz Kantor, Warszawa 1982, s. 37 (il. 32)
• Tadeusz Kantor. My Creation, my Journey [katalog wystawy], Sezon Museum of Art, Tokyo, 27 X - 24 XII 1994; Itami City Museum of Art, Hyogo, 4 I - 12 II 1995, Tokyo 1994, s. 100 (il. 29)
• Verteidigung der Moderne. Positionen der Polnischen Kunst nach 1945. Magadalena Abakanowicz, Jerzy Bereś, Tomasz Ciecierski, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Tadeusz Kantor, Mariusz Kruk, Jarosław Modzelewski, Roman Opałka, Marek Sobczyk, Henryk Stażewski, Leon Tarasewicz [katalog wystawy], Museum Würth, Künzeslau, 5 X 2000 - 24 I 2001, Künzeslau 2000, s. 90
• Krystyna Czerni, Tadeusz Kantor i Grupa Krakowska, "Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło" nr 125, Warszawa 2001, s. 6-7
Ukończył w 1939 r. ASP w Krakowie. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej doby powojennej, a przede wszystkim twórcą polskiego teatru awangardowego - w 1944 r. eksperymentalnego teatru podziemnego, a od 1956 r. teatru Cricot 2 w Krakowie. Był współzałożycielem i członkiem Grupy Plastyków Nowoczesnych w 1945 r. W 1955 r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z najnowszymi tendencjami w sztuce światowej. W jego twórczości główną formą wypowiedzi artystycznej było malarstwo abstrakcyjne, zwłaszcza typu informel, zajmował się także grafiką; aranżował happeningi, zajmował się scenografią i filmem. Prowadził działalność pedagogiczną: w 1948 i 1968 r. w ASP w Krakowie i w 1961 r. w akademii w Hamburgu. Laureat m.in. nagrody Fundacji im. Goethego w 1978 r. w Szwajcarii.
Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Dodatkowo Artinfo.pl relacjonuje przebieg aukcji w Internecie - na żywo. Pozwala to śledzić realizację zgłoszonych zleceń. Dzięki zleceniom telefonicznym i relacji w Internecie nie jest konieczna obecność na sali!
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl