Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KANTOR Tadeusz | Informel, 1960

Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Informel, 1960

olej, płótno; 100 x 81 cm;
sygn. p. d.: Kantor
na odwrocie napisy autorskie: T. KANTOR/ XI 1960/ CRACOVIE

Lit. (wybrana): K. Pleśniarowicz, Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław 1997, s. 99-141; Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba [katalog wystawy oprac. Z. Gołubiew], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1991, s. 12-14; T. Kantor, Ma creactions, mon voyage: commentaires intimes, [wstęp] G. Scarpetta, Paris 1991 s. 50-98.

Prezentujemy dzieło Tadeusza Kantora, którego całe życie, wybitna twórczość i dorobek artystyczny, świadczą o niezwykłym geniuszu, ogromnej świadomości i wrażliwości na zastałą sytuację polityczną. Informel, czyli sztuka bezkształtna, odnosi się do europejskiego malarstwa lat 50 przebiegającej równolegle do amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Nurt ten charakteryzował się dążeniem do swobodnej ekspresji, nie podlegającej zasadom kompozycji poprzez różnorodne środki wyrazu m.in. stosowanie barwnych plam i tworzenie nieforemnych układów.
Informel rozwinął się w Polsce z kilkuletnim opóźnieniem w stosunku do zachodniej Europy i Stanów Zjednoczonych. Koniec lat 50 i początek lat 60 w Polsce to artystyczny sprzeciw wobec władzy, która w 1959 roku wprowadziła zasadę 15 % abstrakcji jak maksymalną część składową dzieła. W ten sposób zawoalowane aluzje zawarte w tytułach prac wiodły prym towarzysząc często skrajnie abstrakcyjnym kompozycjom.
Mimo to, lata 1958-1968, jak pisze Anda Rottenberg zostały nazwane "sweet sixties". Kantor, pomimo wielu sukcesów, jak dostrzeżenie oryginalności jego prac przez opiniotwórczą krytykę francuską, zakończył ten etap swojej twórczości, na rzecz innych działań artystycznych. Malarstwo gestu Tadeusza Kantora charakteryzowało się swobodą, wibracjami plam barwnych, różnorodnych linii, grubo nakładaną warstwą farby. Najważniejszy był sam proces tworzenia, dzięki któremu artysta mógł uzyskać autonomię w ekspresji.
Proponowane dzieło - Informel - to obraz najwyższej klasy artystycznej, obraz niezwykle rzadko pojawiający się w sprzedaży aukcyjnej. Cytując samego artystę: "Rytm twórczości jest nieprzerwany, wymaga totalnego, bez reszty permanentnego zaangażowania myśli, woli, wyobraźni". Przyglądając się prezentowanemu przez nas dziełu należy zgodzić się, że obraz jest doskonałym efektem zaangażowania myśli, woli i wyobraźni samego Tadeusza Kantora.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KANTOR Tadeusz

Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl