Akryl, płyta (isorel), 180 x 110 sygn. na odwrociu; nr inw. TK d263
Malarz, rysownik, scenograf, reżyser teatralny, autor happeningów i manifestów artystycznych. W latach 1934-38 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. W okresie 1842-44 prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1945 r. założył stowarzyszenie "Grupa Młodych Plastyków"; w 1948 r. zorganizował Wystawę Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki. Związany był z awangardową "Grupą Krakowską". Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2 powstałego w 1956 r. Na przełomie lat 70. i 80. Kantor powrócił - po okresie metaforycznym i informelu - do formuły malarstwa figuratywnego traktowanego bardzo osobiście; z jednej strony jego obrazy zostały "zaludnione" przez postacie z teatru, z drugiej stylistyka jego malarstwa uwarunkowała projekty kostiumów i scenografii. Powstały wówczas m.in. serie "Umarła klasa", "Ci poważni panowie", "Do diabła". Autor tak komentował wymowę tych intymnych prac: "Przy wszystkich moich prowokacjach, protestach - w jakimś tam kącie tego mojego Biednego Pokoiku Wyobraźni, tak "na boku", dla siebie tylko, rysowałem i malowałem figury ludzkie pozbawione wszelkich pretensji do jakichkolwiek teorii i formalnych wyrafinowań. Tylko dla siebie! ... Powstawały postacie coraz liczniejsze, całe pochody: wędrowcy i ich bagaże, chłopcy z czasów mojej szczęśliwej młodości, staruszkowie powracający do Umarłej Klasy Szkolnej, Dzieci zamknięte w ławkach szkolnych jak uwięzione, ... ludzie zrośnięci ze swymi przedmiotami" ("Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba.", kat. wyst., MNK 1991, s. 28-29). Oferowany obraz, o znamiennej dla wczesnych lat 80. lapidarnej formie, wpisuje się w nurt ewokujących przeszłość rozważań, rozwija motyw człowieka "zrośniętego" ze swym atrybutem, bezwzględnie podporządkowanego niezbędnym mu do egzystencji przedmiotom. Omawiana praca do 1995 r. należała do kolekcji paryskiej Galerie de France
Studiował w krakowskiej ASP w latach 1934-1939 pod kierunkiem K. Frycza. W czasie okupacji założył konspiracyjny teatr, wokół którego koncentrowało się życie artystyczne Krakowa. Teatr ten po wojnie, pod nazwą Cricot 2, kontynuował tradycje teatru plastyków Cricot założonego przez Józefa Jaremę. Współtworzył Grupę Młodych Plastyków - 1945, a następnie drugą Grupę Krakowską - 1957. Współorganizator I Wystawy Sztuki Nowoczesnej - Kraków 1948. Uprawiał malarstwo, był reżyserem teatralnym, scenografem, autorem i organizatorem pierwszych w Polsce happeningów, autorem manifestów artystycznych, otwarty na poszukiwania światowej awangardy artystycznej, pierwszy do twórczej adaptacji i asymilacji jej osiągnięć. Twórczość malarska początkowo utrzymana w tonie figuratywnym, później metaforyczna o oszczędnej kolorystyce, w drugiej połowie lat 50. w nurcie informelu. W latach następnych zaprezentował w krakowskiej galerii Krzysztofory Wystawę Popularną - zbiór setek przedmiotów, dokumentów, rysunków jako środków environment i po części własnego dorobku. Z przedmiotów tworzył asamblaże i ambalaże. W latach 70. i 80. kompozycje malarskie /cykle/ mają ścisły związek z teatralną twórczością artysty - seria kompozycji Umarła klasa pod tytułem tożsamym z nazwą spektaklu teatralnego. Do malarstwa powrócił pod koniec życia, kompozycje z samotną, wyeksponowaną jednostką uchwyconą w pozie gestu. Artysta wybitny, zaliczany przez krytykę światową do współtwórców sztuki XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl