akryl/płótno, 97 x 97 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TADEUSZ KALINOWSKI | POZNAŃ 1984 | "OBRAZ PRZEDMIOT" | AKRYL PŁÓTNO 1 m x 1 m'
WYSTAWIANY: - Tadeusz Kalinowski, Galeria RR, Warszawa, 02.1985
„ … idę po linii jak najdalej idącego ukrócenia formy, koloru, wyciszenia. Szanuję płótno, jestem bardzo ostrożny w założeniach, dochodząc do obrazu, jeszcze nie wiem, jak będzie on wyglądał, ale wiem, jak będę go malował. Maluję oszczędnie, bez poprawek, gdyż zależy mi na czystości obrazu. Ale wszystko zależy od decyzji…”.
– TADEUSZ KALINOWSKI
Krytyk sztuki, Włodzimierz Nowaczyk, pisał o cyklu „Obraz przedmiot” jako o ostatnim etapie twórczości Tadeusz Kalinowskiego. Na wspominany cykl składają się obrazy powstałe w latach 1982-83 i obejmuje on realizacje bardziej oszczędne w formie oraz o refleksyjnym charakterze. Znaczącym elementem prac wchodzących w skład cyklu jest wykorzystanie podobrazia jako integralnej części pracy. Staje się ono najbardziej naturalnym kolorem, a także elementem prymarnym przedstawienia.
Był to cykl, w ramach którego artysta nadawał formie drążący go artystyczny dylemat, jak opisuje Nowaczyk: „[Taką serią jest cykl ’Obraz przedmiot’], w którym Kalinowski odchodzi od silnej geometrii lat poprzednich i zadziwia nas swobodą w traktowaniu formy. Obrazy buduje z dwóch lub trzech kolorów i pozostawionego niezamalowanego płótna – kolorów silnie nasyconych, skonfrontowanych z neutralnością płótna. Kolorów malowanych płasko z uniknięciem efektów fakturowych, malowanych spokojnie, choć zdarzają się ekspresyjnie i swobodnie położone plamy – zadziwiające rozmalowanie po długim okresie analitycznej geometrii. Artysta operuje barwą oszczędnie, czasami dynamizuje kompozycję czarną linią ciągłą lub przerywaną. W ramach jednego cyklu tworzy serie obrazów z użyciem tej samej kolorystyki. Dba o czystość swej wypowiedzi – podkreśla to prostotą form – dużymi płaszczyznami jednolicie zamalowanymi silnymi pełnymi kolorami” (Włodzimierz Nowaczyk, Obraz przedmiot – uwagi na marginesie twórczości malarskiej Tadeusz Kalinowskiego, [w:] Tadeusz Kalinowski, Malarstwo, Biuro Wystawy, Biuro Wystaw Artystycznych w Poznaniu, 1984, [w:] Tadeusz Kalinowski 1909-1997, [red.] Wojciech Makowiecki, Poznań 2009, s. 170).
Studia malarskie odbył w warszawskiej ASP pod kierunkiem M. Kotarbińskiego. Uczęszczał też do pracowni scenograficznej W. Drabika i W. Daszewskiego, oraz pobierał lekcje z zakresu architektury wnętrz u W. Jastrzębowskiego. Dyplom uzyskał w 1937. Od 1949 współpracował z awangardową grupą 4F+R (Forma, Farba, Faktura, Fantastyka + Realizm), do której powstania przyczynił się m.in. A. Lenica. Od wczesnych lat 60 sztuka Kalinowskiego wpisuje się w nurt abstrakcji geometrycznej. Olbrzymi wpływ na ukształtowanie się jego koncepcji sztuki o środkach wyrazu radykalnie ograniczonych do geometrycznych struktur mieli koryfeusze polskiej awangardy - W. Strzemiński, K. Sosnowski i A. Marczyński.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Uczył się w Szkole Rzemiosł i Sztuki Stosowanej w Warszawie, następnie w Akademii Sztuk Pięknych (1929-1937) pod kierunkiem Miłosza Kotarbińskiego. Uczęszczał też do pracowni scenograficznej Wiesława Drabika i Władysława Daszewskiego, oraz pobierał lekcje z zakresu architektury wnętrz u Wojciecha Jastrzębowskiego. Dyplom uzyskał w 1937 roku. Od 1949 roku współpracował z awangardową grupą 4F+R (Forma, Farba, Faktura, Fantastyka + Realizm), do której powstania przyczynił się m.in. A. Lenica. Od wczesnych lat 60. sztuka Kalinowskiego wpisuje się w nurt abstrakcji geometrycznej. Olbrzymi wpływ na ukształtowanie się jego koncepcji sztuki o środkach wyrazu radykalnie ograniczonych do geometrycznych struktur mieli koryfeusze polskiej awangardy - Władysław Strzemiński, Kajetan Sosnowski i Adam Marczyński.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl