olej/płótno, 66 x 33 cm sygnowany, datowany i opisany blejtramie: `T. BRZOZOWSKI. 1979 "PADLINNA & ŚCIERWIĄTKA" 66 x 33` opisany na odwrociu: `góra | upside | 79. | t. Brzozowski.`
WYSTAWIANY: - "El Realismo Magico en al Arte Polaco" - le Estrefa de las Fuentes, wystawa zbiorowa, Barcelona, Madryt, 1980 - III Trienalle Malarstwa i Grafiki: Nasz Czas - Metafora - Tendencje, Łódź, BWA, czerwiec - lipiec 1979
LITERATURA: - Tadeusz Brzozowski 1918 - 1987, katalog wystawy monograficznej, [red.] Anna Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1997, poz. kat. 361, s. 239 - El Realismo Magico en al Arte Polaco - le Estrefa de las Fuentes, katalog wystawy zbiorowej, [red.] Andrzej Pollo, Barcelona 1980, poz. kat. 2, s. nlb (il.) - III Trienalle malarstwa i grafiki: Nasz czas - Metafora - Tendencje, katalog wystawy zbiorowej, [red.] Bernard Kepler, Łódź 1979, poz. kat. 4, s. nlb
"Oglądając pana obrazy, obserwuje się ucieczkę przed symetrią, która znajduje i tak odzwierciedlenie w odbiorze widza, w pięknej harmonii. Sprawa jest bardzo prosta, ponieważ czym innym jest proponowana wizja artysty, a czym innym budowa czysto abstrakcyjna płaszczyzny. Są obrazy niesłychanie precyzyjnie, abstrakcyjnie budowane - nie tylko same abstrakcyjne obrazy, ale np. figuratywne. Starałem się iść tą drogą. Proponując swoją wizję, wtłaczam ją jakby w tę bardzo precyzyjną budowę, którą pan nazwał harmonią. Zawsze bronię się przed dosłownością. Wszystko - cokolwiek jest w tych obrazach powiedziane - jest zawsze wieloznaczne. Oczywiście nie tak, że może to znaczyć wszystko. Steruję odbiorem widza w pewnym kierunku. Tam nie jest może od A do Z, ale od A do P... To zbiór aluzji, które można odczytać. Powinien być tak bogaty, aby zawsze pozwalał odczytywać nowe sprawy. Oczywiście, w granicach pewnego zbioru - nazwałbym te możliwości. Staram się, aby obraz był jak książka, choć niektórzy malarze traktują go jak telegram - dwa, trzy elementy, które zresztą mogą być pełne treści. Ale ja jestem zwolennikiem bogactwa treściowego. Pomówmy jeszcze o kolorze w pana twórczości - o tych wspaniałych, niezwykle bogatych i głębokich zestawieniach barwnych, które mają - poza działaniem formalnym - głębsze znaczenie... W moim odczuciu każdy element formalny musi być nośnikiem jakichś treści emocjonalnych. Dlatego nie maluję, gdy nie mam nic do powiedzenia. Chodzi o pewne układy emocji, które właśnie są przekazywane przez nośniki czysto formalne - przez kolor, materię malarską, przez kształt tych spraw, które tam występują". By obraz był jak książka... Z Tadeuszem Brzozowskim rozmawia Andrzej Lisowski, "Odra", nr 4, kwiecień 1981
BRZOZOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1918 r we Lwowie, zmarł w 1987 r w Rzymie. Studiował w krakowskiej ASP, w czasie okupacji kontynuował naukę w Kunstgewerbeschule, ostatecznie studia skończył w 1945 r w krakowskiej ASP. W czasie okupacji ściśle współpraca z teatrem konspiracyjnym T. Kantora. Do 1948 r wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W latach 1950-55 nie uczestniczył w oficjalnym życiu artystycznym, zajmował się w tym czasie malowaniem polichromii kościelnych i konserwacją. W 1954 r przeniósł się do Zakopanego, gdzie mieszkał do końca życia. W Zakopanem podjął pracę pedagogiczną w Szkole Kenara - pracował w niej do 1969 r.Członek reaktywowanej w 1957 r Grupy Krakowskiej. W 1959 r w Paryżu związał się z międzynarodowym ruchem "Phases". W latach 1962 - 1979 był pedagogiem w PWSSP w Poznaniu, od 1977 r - profesorem. W latach 1979-81 był profesorem krakowskiej ASP. Początkowo tworzył malarstwo figuratywne, porzucił je na rzecz informel. Zbliżona do abstrakcji twórczość zawierała elementy groteski komentującej i interpretującej rzeczywistość. Mistrzostwo kolorystyczne artysty dawało wielki efekt dekoracyjny jego pracom. W ostatnich latach życia powrócił do sztuki figuratywnej. Sztuka artysty dwukrotnie reprezentowała Polskę na Biennale w Sao Paulo (1959 i 1975) oraz w Wenecji w 1962 r. Wielka wystawa pośmiertna artysty była prezentowana w latach 1997-8 w Muzeum Narodowym w Warszawie, a nastepnie w Zakopanem, Wrocławiu i Krakowie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl