Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BRZOZOWSKI Tadeusz | Konszachty, 1974 r.

Tadeusz BRZOZOWSKI (1918-1987)

Konszachty, 1974 r.

olej/płótno, 35 x 91 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'T. Brzozowski | 1974 '
na odwrociu wskazówka montażowa: 'góra | upside' oraz zatarty napis (zapewne dedykacja dla dr. Lecha Siudy)
opisany blejtramie niebieską farbą: ' "KONSZACHTY" | T.BRZOZOWSKI |1974 | 35x91' oraz nalepka wystawowa z Muzeum Narodowego w Poznaniu z wystawy monograficznej artysty, 12.1974-02.1975

POCHODZENIE:
- kolekcja dr. Lecha Siudy, Buk - zakupiony bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna
WYSTAWIANY:
- "Tadeusz Brzozowski 1918-1987", Muzeum Narodowe w Warszawie,04-06.1997; Zakopane, Muzeum im. Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem 06-07.1997; Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 10-12.1997; Muzeum Narodowe w Krakowie, 02-04.1998
- Kolekcja dr. Lecha Siudy, Muzeum Narodowe w Poznaniu (Galeria Wystaw Autorskich) Poznań, 1992
- Tadeusz Brzozowski, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1977, poz. 294
- Tadeusz Brzozowski: obrazy, rysunki, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 12.1974-02.1975
- Marzenia, Mity, Wtajemniczenia, BWA Kłodzko, kwiecień-maj 1974

LITERATURA:
- Tadeusz Brzozowski 1918-1987, katalog wystawy monograficznej, [red.] Anna Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997, poz. kat. 294, s. 236
- Kolekcja dr Lecha Siudy, katalog wystawy, Galeria Wystaw Autorskich, Poznań 1992
- Aleksander Wojciechowski, Młode malarstwo polskie 1944-1974, Wrocław 1975, s. 50
- Tadeusz Brzozowski: obrazy, rysunki, katalog wystawy monograficznej w Muzeum Narodowym w Poznaniu, oprac. Irena Moderska, Poznań 1975, poz. kat. 237, s. 66 (il.)
- Marzenia, Mity, Wtajemniczenia, katalog wystawy, BWA Kłodzko, 1974 (il.)

Rok powstania obrazu to ważna data w artystycznej biografii Tadeusza Brzozowskiego. W grudniu w poznańskim Muzeum Narodowym otwarta zostaje duża monograficzna wystawa artysty, którą Brzozowski osobiście nadzoruje i decyduje, aby pokazać na niej 132 obrazy - wszystkie bez wyjątku płótna artysty znajdujące się w kraju. Jest wśród nich prezentowana przez nas kompozycja "Konszachty". Większość z eksponowanych prac trafiła później do kolekcji muzealnych, jak pisał syn artysty Wawrzyniec Brzozowski "był to kolejny znak, iż z artysty 'nowoczesnego' coraz bardziej zmienia się w 'klasyka'". Lata 70. To specyficzny okres dla polskiej sztuki - wyczerpują się awangardowe formuły, które ożywiały powojenne życie artystyczne. Malarstwo materii, będące motorem działań większości powojennych artystów, traci swój rozmach i przestaje być główną siłą napędzającą artystyczne przemiany. Do głosu dochodzą takie tendencje jak neokonstruktywizm, abstrakcja geometryczna, zbliża się czas neoekspresjonizmu. Po tak intensywnym i wielokierunkowym rozwoju malarstwa, jaki nastąpił w latach 1956-65 wielu krytyków ulega pesymistycznej wizji końca sztuki. W takim tonie utrzymana jest wypowiedź Mieczysława Porębskiego ze wstępu do poznańskiego katalogu: "Jeżeli malarstwo się kończy (a nikt nie wie, czy tak jest rzeczywiście), to w obrazach Brzozowskiego zapisuje się cała przewrotna i dumna świadomość tego końca. Jeżeli jednak kryje ono w swym wnętrzu jakąkolwiek szansę ocalenia, to każdy z obrazów Brzozowskiego jest oknem, które radośnie na tę wewnętrzną szansę się otwiera".
Od 1936 studiował malarstwo w ASP w Krakowie, w latach 1940-42 kontynuując naukę w Kunstgewerbeschule, powstałej w miejscu Akademii. W czasie okupacji związany był z Teatrem Podziemnym Tadeusza Kantora - grał w "Balladynie" (1943), wcielił się także w główną rolę w "Powrocie Odysa" (1944). W tym okresie zajmował się też konserwacją dzieł sztuki, co w przyszłości okazało się bardzo pomocne dla jego własnej techniki malarskiej. W 1945 ukończył studia, do 1948 wystawiał z Grupą Młodych Plastyków, uczestnicząc w najważniejszych wystawach młodego ruchu artystycznego, aż do narzucenia przez władze socrealizmu jako obowiązującego stylu obrazowania. W 1954 przeniósł się do Zakopanego, gdzie podjął pracę pedagogiczną w Szkole Kenara. W tym okresie, w toku samodzielnych prób i doświadczeń stał się wirtuozem techniki malarskiej. Kolor, faktura, gra laserunków i walorów, cała "alchemia" jaką stosował w swoich obrazach złożyły się na niepowtarzalne zjawisko malarstwa abstrakcyjnego, które zdolne było "opowiadać“ historię samą swą formą. W 1955 powrócił do udziału w wystawach, uczestnicząc w licznych pokazach w Polsce i za granicą, organizując też wiele wystaw indywidualnych.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BRZOZOWSKI Tadeusz
Urodził się w 1918 r we Lwowie, zmarł w 1987 r w Rzymie. Studiował w krakowskiej ASP, w czasie okupacji kontynuował naukę w Kunstgewerbeschule, ostatecznie studia skończył w 1945 r w krakowskiej ASP. W czasie okupacji ściśle współpraca z teatrem konspiracyjnym T. Kantora. Do 1948 r wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W latach 1950-55 nie uczestniczył w oficjalnym życiu artystycznym, zajmował się w tym czasie malowaniem polichromii kościelnych i konserwacją. W 1954 r przeniósł się do Zakopanego, gdzie mieszkał do końca życia. W Zakopanem podjął pracę pedagogiczną w Szkole Kenara - pracował w niej do 1969 r.Członek reaktywowanej w 1957 r Grupy Krakowskiej. W 1959 r w Paryżu związał się z międzynarodowym ruchem "Phases". W latach 1962 - 1979 był pedagogiem w PWSSP w Poznaniu, od 1977 r - profesorem. W latach 1979-81 był profesorem krakowskiej ASP. Początkowo tworzył malarstwo figuratywne, porzucił je na rzecz informel. Zbliżona do abstrakcji twórczość zawierała elementy groteski komentującej i interpretującej rzeczywistość. Mistrzostwo kolorystyczne artysty dawało wielki efekt dekoracyjny jego pracom. W ostatnich latach życia powrócił do sztuki figuratywnej. Sztuka artysty dwukrotnie reprezentowała Polskę na Biennale w Sao Paulo (1959 i 1975) oraz w Wenecji w 1962 r. Wielka wystawa pośmiertna artysty była prezentowana w latach 1997-8 w Muzeum Narodowym w Warszawie, a nastepnie w Zakopanem, Wrocławiu i Krakowie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl