Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BORUTA Tadeusz | Konstrukcja, 1987

Tadeusz BORUTA (ur. 1957)

Konstrukcja, 1987

olej, płótno; 192 x 193 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: TADEUSZ BORUTA / KONSTRUKCJA 1987 / ol. pł. 187 x 187
praca wystawiana i reprodukowana w katalogu wystawy:
1. Sztuka najnowsza. Grzegorz Bednarski. Tadeusz Boruta, Pawilon SARP, Warszawa, marzec 1990, tekst: Leszek Danilczyk, spis prac;
2. To było tak... Kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Pałac - Królikarnia, kurator Radosław Mleczko, 22.03 - 20.04.2002, katalog wystawy, red. Maryla Sitkowska, Warszawa 2002, s. 73

W latach 80-tych Tadeusz Boruta uczestniczył w opozycyjnym ruchu kultury niezależnej. Jego wystąpienia artystyczne zostały prawie natychmiast docenione. Formułę malarstwa Boruty, podobnie, jak Aldony Mickiewicz i zbliżonego z Borutą krakowskiego malarza, Grzegorza Bednaskiego, w odróżnieniu od ekspresji warszawskiej reprezentowanej przez artystów słynnej już dziś Gruppy, historycy i krytycy piszący o polskiej sztuce najnowszej, nazwali figuracją krakowską.
Wiąże się to z osobowościami malarskimi nauczycieli Boruty, Stanisławem Rodzińskim i Zbylutem Grzywaczem, profesorami krakowskiej ASP, a także z zainteresowaniami filozoficznymi samego artysty, który równoległe ze studiami malarskimi, pobiera nauki uniwersyteckie w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
Tadeusz Boruta uchodzi za jednego z najciekawszych i najważniejszych przedstawicieli nurtu religijnego w sztuce współczesnej. Religijnemu przesłaniu Boruty podporządkowana jest estetyczna formuła jego prac akcentująca ich patetyczną tonację. Rozwiązania perspektywiczne, precyzyjny modelunek postaci, staranny sposób opracowania, paleta koloru pozwalają porównywać tę sztukę z twórczością mistrzów renesansu i klasycyzmu. W razie potrzeby autor jednak także umie ograniczać rozbudowany zespół środków ekspresji, choć tworzy kompozycje wysycone najgłębszymi emocjami.
Malarstwo Tadeusza Boruty odznacza się napięciem duchowym i głębią sensów sakralnych. Jest ono przemyślane i świadome tego, co chce powiedzieć, a co pozostawia niedopowiedzone. Raz chłodne i powściągliwe, innym razem pełne dramatyzmu, gorące i emocjonalne. Jednak zawsze traktuje o dramacie człowieka wpisanym w historię zbawienia. Podjęcie przez malarza tematyki religijnej obecnie pozostawionej poza mainstrimem sztuki współczesnej sytuuje Boruty jako artystę całkowicie niezależnego. Niezależność i osobność zwykle nie bywa w cenie, jakkolwiek, bywa, że staje się najcenniejsza. Być może dlatego Tadeusz Boruta i Grzegorz Bednarski zostali pokazanie na jednej z wystaw Andrzeja Bonarskiego w warszawskim Pawilonie SARP już wiosną roku 1990. W tekście do katalogu Leszek Danilczyk następująco pisze o twórczości krakowskiego malarza: "Boruty obraz nie scala się na powierzchni lecz w głębi jako przedstawiona przestrzeń, zdefiniowana horyzontem obejmująca linearne domknięcie wolumenu. Materie brzmią głucho ponieważ ich cechą jest ciężar. Ciężka jest ziemia rozpostarta ciemnymi bruzdami w nagim i pustym krajobrazie, ciężki jest także brzemienny chmurami nieboskłon. Sens całej tej widzialności uwarunkowany jest obecnością postaci ludzkich."
W rozmowie z Katarzyną Bik, Boruta mówi: " Nie rozdzielam sacrum od profanum. Dla człowieka wierzącego całość doświadczeń egzystencjalnych ma charakter religijny, nawet grzech (...) Poza paroma realizacjami do kościołów, większość moich obrazów nie jest przeznaczona do religijnego kultu (...) chcę poprzez kontekst ikonograficzny dać głębszą perspektywę doświadczeniom ludzkim..."
Obecnie Boruta związany jest z Uniwersytetem Rzeszowskim, gdzie na Wydziale Sztuki prowadzi Pracownię Malarstwa Monumentalnego.
(A.B.)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BORUTA Tadeusz
Urodził się w Krakowie w 1957 roku.
Studiował: w latach 1979-83 malarstwo na krakowskiej ASP, dyplom z wyróżnieniem w roku 1983 w pracowni prof. St. Rodzińskiego, w latach 1980-84 filozofię na Papieskiej Akademii Teologicznej.
W latach osiemdziesiątych organizator wystaw Ruchu Kultury Niezależnej.
W latach 1990-92 członek Rady Plastyki przy Ministrze Kultury i Sztuki.
Prezentował swoje obrazy na 41 wystawach indywidualnych i ponad stu zbiorowych.
W latach 1992-93 maluje wspólnie z Aldoną Mickiewicz obrazy ołtarzowe w byłym klasztorze sióstr benedyktynek w Monte San Savino we Włoszech.
W latach 1996-97 maluje polichromie do kościoła parafialnego w Lubniu, a w latach 1998-99 realizuje polichromię w Smugawie. W roku 2001 maluje polichromię w kościele parafialnym w Harbutowicach.
Przebywał na stypendiach artystycznych w Rzymie (1986) i w Lugano (1995).
Jest autorem kilkunastu wystaw problemowych m. in. „W stronę osoby” (1985), „Wszystkie nasze dzienne sprawy” (1987) w krużgankach oo. Dominikanów w Krakowie, „Misterium paschalne” (1986) w krypcie Pijarów, „Aus der Metapher heraus” (1990) w Darmstadt, „Cóż po artyście w czasie marnym” (1990) w warszawskiej Zachęcie i w krakowskim Muzeum Narodowym (1991), „I barbari nel giardino” w Bolonii.
Autor książki Szkoła Patrzenia wydanej przez Wyd. Jedność w 2003 roku.
Swoje teksty o sztuce publikował także w Tygodniku Powszechnym, Znaku, Res Publice Nowej, Art. & Business, Życie Duchowe.
Posiada obrazy w kolekcjach publicznych w kraju i zagranicą m.in. w Muzeach Narodowych Krakowa i Wrocławia, w Muzeach Okręgowych i Miejskich Katowic i Radomia, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Muzeum Diecezjalnym w Opolu, Bibliotece Narodowej w Warszawie.
Wykładowca Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego i Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.
Bibliografia o jego twórczości obejmuje ponad 400 różnego typu publikacji

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl