olej/płótno, 64,5 x 54 cm sygnowany l.d.: 'Mondzain'
LITERATURA: - Kolekcja Urszuli i Piotra Hofman, red. U. Hofman, Warszawa 2013, s. 20
Niezwykłą ewolucję stylistyczną martwych natur Simona Mondzaina można interpretować zarówno jako wyraz przemian w twórczości artysty, jak i jako lustro, w którym odbija się zawiła biografia artysty. Wychodząc od formuły malarstwa pokrewnej sztuce Pankiewicza, Mondzain wszedł w poetykę oscylującą między kubizmem a formizmem. W drugiej dekadzie XX wieku tworzył ciemne, brunatnozielonkawe kompozycje, w których mocno akcentowana była wanitatywna ikonografia (krzyże, czaszki, księgi). W latach 20. często tworzył cezanne’owskie w stylu obrazy. Malował, jak mistrz z Aix, jabłka rozrzucone na stołach, pomięte obrusy, przedmioty zgromadzone na drewnianych blatach. W szalonych latach 30., zapewne na fali sukcesu dekoracyjnych martwych natur artystów takich jak Mojżesz Kisling, w twórczości Mondzaina pojawiają się różnobarwne, monumentalne bukiety. Ten ostatni okres znajduje swoje przedłużenie w świetlistej sztuce powstałej w okresie algierskim. Ewolucja, jaką obserwujemy na martwych naturach Mondzaina, przesunięcie od mrocznych, posępnych obrazów ku pastelowym, radosnym w wyrazie kompozycjom, jest zastanawiająca. Nie tylko pokrywa się bowiem z tendencjami w ówczesnej sztuce europejskiej, ale również z naszą wiedzą o życiu artysty na zmianę przechodzącego okresy pełne problemów i stabilizacji.
Studia artystyczne odbył w latach 1906-08 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. Dzięki finansowemu wparciu gminy żydowskiej kontynuował naukę w latach 1909-12 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Pankiewicza. Swe prace eksponował po raz pierwszy w 1908 w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych oraz w 1909 w krakowskim TZSP. W latach 1909 i 1911 odbył podróże do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe w 1912 i uzupełnił studia w pracowni André Deraina. W 1913 malował w Bretanii, w następnym roku poszukiwał artystycznych motywów w Hiszpanii. Uczestniczył w paryskich Salonach: Niezależnych (1911, 1914, 1921, 1923), Jesiennym (1913, 1919, 1921, 1924, 1936) i Tuileries (1923, 1924). Indywidualne pokazy jego malarstwa odbyły się w Fine Arts Club w Chicago (1920) oraz w Galerie Hodebert (1926) i Salon des Tuileries (1931) w Paryżu. Od 1925 często odwiedzał Algierię, gdzie przeżył okres II wojny światowej. Do Paryża powrócił w 1965 roku. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, sceny marynistyczne.
MONDZAIN Szymon (Simon, Szmaj)
Szymon Mondzain (Simon, Szamaj Mondszajn) - urodził się w 1890 r w Chełmie, zmarł w 1979 r w Paryżu. Studia artystyczne w warszawskiej SSP odbył w l. 1906-1908 u K. Stabrowskiego, następnie w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza i warszawskim TZSP. W Zachęcie wystawiał także w l. 1911-1912. W 1912 wyjechał na stałe do Paryża. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuilleries. Wystawiał swoje prace w ramach prezentacji polskiej sztuki m.in. na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Nowym Jorku w 1933 r. W młodości pod silnym wpływem twórczości Cezanne`a. Utrzymywał kontakty z elitą artystyczną Paryża, m.in. z G. Apollinairem, A. Salmonem, M. Vlaminckiem i P. Picassem. W 1913 r. malował w Bretanii, w następnym roku w Hiszpanii. Prezentował swą twórczość także w paryskich galeriach, m.in. Guillaume, Druet i Callot. Odbył szereg podróży po Europie; od 1925 r. często odwiedzał Algierię, gdzie przeżył okres II wojny światowej. Do Paryża powrócił w 1965 r. Powstałe we wczesnej fazie twórczości Mondzaina pejzaże z południowej Francji i martwe natury ujawniają silny wpływ sztuki Cézanne'a. Artysta czerpał inspiracje także z malarstwa Deraina, tworząc kompozycje o zgeometryzowanych, addytywnie zestawianych formach utrzymane w mrocznej, wąskiej tonacji kolorystycznej. W l. 20. malował wielofiguralne, alegoryczne sceny i portrety przestylizowane na wzór malarstwa włoskiego quattrocenta. Z czasem Mondzain zdecydowanie rozjaśnił paletę; wykonywał realistyczne portrety, malował pejzaże z Algierii oraz dekoracyjnie ujęte kompozycje z arabskimi motywami.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl