olej/deska, 36 x 27 cm sygnowany i datowany p.d.: 'S. BAKAŁOWICZ.ROMA (SZKIC) | MDCCCXCVII'
LITERATURA: - J. Derwojed, Stefan Bakałowicz, "Słownik Artystów Polskich", Warszawa 1971, t. I, s. 72 - В. Васильева, И.Голицына, Е. Зорина Большая коллекция русских художников, Бакалович, Бронников, Сведомский, Семирадскийt, t. 1, Бе́лый го́род, Moskwa, s. 21
Prezentowany obraz Stefana Bakałowicza powstał w 1897 roku, na fali rosnącego zainteresowania powieścią Henryka Sienkiewicza "Quo vadis". Ze względu na wczesną datę można spekulować na temat przeznaczenia kompozycji. W 1897 roku "Quo vadis" nie było bowiem jeszcze światowym bestsellerem - włoskie tłumaczenie powieści ukazało się dopiero w 1899 roku, a francuskie, które utorowało Sienkiewiczowi drogę do literackiej Nagrody Nobla, w 1900. W 1897 roku, kiedy powstawał obraz Bakałowicza, "Quo vadis" było znane przede wszystkim w dwóch kręgach kulturowych - w Polsce i Rosji (powieść ukazała się w Petersburgu już 1896 roku). Bakałowicz swój obraz zaprezentował więc zapewne albo polsko-, albo rosyjskojęzycznej publiczności. Właściwie w tym samym czasie Henryk Siemiradzki tworzył swoją "Dirce chrześcijańską" - również inspirowaną powieścią Sienkiewicza i pokazaną w 1897 roku. Syn malarza Władysława Bakałowicza. Pierwsze lekcje malarstwa pobierał w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1874-76 kontynuował naukę w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. W trakcie studiów w akademii petersburskiej w latach 1876-82 był kilkakrotnie wyróżniany srebrnymi i złotymi medalami. Po ukończeniu studiów wyjechał na stypendium do Rzymu i osiadł tam na stałe. Pozostawał w serdecznych stosunkach z Henrykiem Siemiradzkim, również rzymianinem z wyboru. Za nadesłane z Rzymu prace w 1886 r. otrzymał tytuł akademika w zakresie malarstwa historycznego. Jego specjalnością były niewielkie kompozycje rodzajowe osadzone w scenerii antycznej, nierzadko o zabarwieniu anegdotycznym. Czerpał tematy m.in. z Quo vadis? H. Sienkiewicza. W późniejszym okresie malował też pejzaże, a po podróży do Egiptu w 1903 r. również sceny orientalne. Był dobrym portrecistą. Obrazy Bakałowicza, utrzymane w manierze akademickiej, zdradzają dobre opanowanie warsztatu, cechuje je sprawność rysunku, żywy koloryt i upodobanie do szczegółu. Wystawiał w Rzymie, Warszawie oraz w Rosji, gdzie jego prace cieszyły się dużym wzięciem.
Syn malarza Władysława Bakałowicza. Pierwsze lekcje malarstwa pobierał w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1874-76 kontynuował naukę w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. W trakcie studiów w akademii petersburskiej w latach 1876-82 był kilkakrotnie wyróżniany srebrnymi i złotymi medalami. Po ukończeniu studiów wyjechał na stypendium do Rzymu i osiadł tam na stałe. Pozostawał w serdecznych stosunkach z Henrykiem Siemiradzkim, również rzymianinem z wyboru. Za nadesłane z Rzymu prace w 1886 r. otrzymał tytuł akademika w zakresie malarstwa historycznego. Jego specjalnością były niewielkie kompozycje rodzajowe osadzone w scenerii antycznej, nierzadko o zabarwieniu anegdotycznym. Czerpał tematy m.in. z Quo vadis? H. Sienkiewicza. W późniejszym okresie malował też pejzaże, a po podróży do Egiptu w 1903 r. również sceny orientalne. Był dobrym portrecistą. Obrazy Bakałowicza, utrzymane w manierze akademickiej, zdradzają dobre opanowanie warsztatu, cechuje je sprawność rysunku, żywy koloryt i upodobanie do szczegółu. Wystawiał w Rzymie, Warszawie oraz w Rosji, gdzie jego prace cieszyły się dużym wzięciem.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
BAKAŁOWICZ Stefan
Urodził się w 1857 roku w Warszawie, zmarł w 1947 roku w Rzymie. Syn malarza Stanisława. Najpierw uczył się w warszawskiej klasie rysunkowej i w prywatnej pracowni W. Gersona, a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (1876-1881). Za obraz "Św Sergiusz błogosławi Dymitra Dońskiego przed bitwą na Polu Kulikowym" otrzymał wielki złoty medal i tytuł "kłassnyj chudożnik" I stopnia oraz stypendium zagraniczne. Studiował 2 semestry w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie u J. Matejki, a następnie wyjechał za granicę. Utrzymywał jednak kontakty z Akademią w Petersburgu, wysyłał jej obrazy na wystawy i w 1886 roku otrzymał tytuł jej akademika w zakresie malarstwa historycznego. Brał również udział w wystawach w TZSP w Warszawie i w Muzeum Kolonialnym w Rzymie (1921). Malował obrazy skromne, przeważnie małego formatu, malował również pejzaże i podejmował tematykę orientalną. W ostatnim okresie życia zyskał uznanie również jako portrecista (głównie duchownych). Uprawiał malarstwo olejne, akwarelę, akwafortę.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl