olej, papier, 45,5 x 34 (w świetle passe-partout) nie sygn.; na rewersie napis; " nr 309. Pieczątkę postawiła Aniela Nacht Łempicka " oraz czerwona owalna pieczęć z napisem "NACHT SAMBORSKI"
Kształcił się w l. 1918-1921 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i W. Weissa. W okresie 1921-1924 rozszerzył swą wiedzę o sztuce poznając w Berlinie i Wiedniu nurt ekspresjonistyczny. Od 1924 kontynuował naukę w macierzystej uczelni uczęszczając do pracowni F. S. Kowarskiego i J. Pankiewicza. Wstąpił do utworzonego przez uczniów Pankiewicza Komitetu Paryskiego, wraz z którym wyjechał do Paryża, gdzie przebywał do 1939 r. Podróż do Hiszpanii i na Baleary, jaką odbył w 1934 r., wzbogaciła zakres tematyczny jego malarstwa. W czasie II wojny światowej został uwięziony przez hitlerowców we lwowskim getcie, z którego wydostał się dzięki pomocy przyjaciół. Ukrywając się w okolicach Warszawy przybrał imię i nazwisko Stefan Samborski. W l. 1947-1949 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku; w okresie 1949-1969 piatsował stanowisko profesora w warszawskiej ASP (z przerwą w l. 1950-1952). W 1959 r. odbyła się prezentacja sztuki artysty w ramach weneckiego Biennale. Nacht-Samborski należy do najwybitniejszych przedstawicieli tzw. szkoły sopockiej kontynuującej tradycje polskiego koloryzmu. Jego wyostrzony zmysł kolorystyczny, niezwykła wrażliwość na barwne akordy i dar nadawania skromnym motywom niezwykłej urody malarskiej sytuują go wśród najwyżej cenionych polskich twórców doby powojennej. Obok opracowywanego wciąż na nowo i wciąż inaczej tematu fikusa w wazonie oraz aktu ujmowanego w dziesiątkach wariantów i kompozycyjnych odmian, istotnym obszarem jego poszukiwań plastycznych były "głowy", "portrety", w których fizjonomiczne rysy modeli zanikają na rzecz gry plam barwnych i kolorystycznej ekspresji. "Głowy" najdobitniej świadczą o tym, iż w twórczości Nachta w doskonały sposób stopiła się postawa delektującego się malarską materią kolorysty z postawą ekspresjonisty brutalnie deformującego zewnętrzną rzeczywistość by dać wyraz swym emocjom. W prezentowanym "Autoportrecie" twórca potraktował rysy swej twarzy równie schematycznie jak uczące się rysować dziecko po to, by skupić się na harmonii barw, by wydobyć trójdźwięk różów, zieleni i szarości, dla których kontrapunktem staje się plama czerni w partii włosów.
Urodził się w 1898 r w Krakowie, zmarł w 1974 r w Warszawie. Studia w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Mehoffera i W. Weissa. Od 1921 do 1924 r przebywał w Berlinie i Wiedniu. W 1924 r wraz z gronem artystów tworzących Komitet Paryski, wyjechał do Paryża. Po wojnie był profesorem PWSSP w Gdańsku (1947-1949) i ASP w Warszawie (1949-1969). Współtwórca kierunku kontynuacji polskiego koloryzmu, określanego mianem szkoły sopockiej. Na jego twórczość wpłynęły dwa kierunki artystyczne; niemiecki ekspresjonizm i polski koloryzm (kapizm). Przez cały dojrzały okres twórczości zajmował się kilkoma tematami, które na dziesiątki sposobów starał się zgłębić - martwa natura z fikusem, akt kobiecy, rzadziej pejzaż. Wypracował indywidualny język artystyczny, operujący uproszczonymi, syntetycznymi formami, czasem podkreślonymi konturem.Stosował zawężoną gamę barwną. Prace swoje pokazywał bardzo rzadko, za życia nie miał indywidualnej wystawy. W 1999 r w warszawskiej Zachęcie miała miejsce wystawa monograficzna jego dzieł.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl