Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYSPIAŃSKI Stanisław | STUDIUM PORTRETOWE MŁODEJ KOBIETY, 1893 r.

Stanisław WYSPIAŃSKI (Kraków 1869 - tamże 1907)

STUDIUM PORTRETOWE MŁODEJ KOBIETY, 1893 r.

Pastel na papierze typu Ingres naklejonym na karton 44 x 55 cm (w świetle passe-partout)
Sygnowany p.d. - "S W 1893"

Na odwrocie nalepka zakładu introligatorskiego R. Jahody w Krakowie przy ul. Brackiej 6.
Ekspertyza - M. Romanowska, kustosz Muzeum St.Wyspiańskiego, MNK, 2002 r.
"Tematem pracy artysty było studium postaci traktowane jako pretekst do eksperymentów kolorystycznych formalnych i technicznych z nową dla niego techniką pastelu. Praca nosi wszelkie znamiona późniejszego dojrzałego stylu artysty "kształtującego" w portretach specyficznie dobranego modela we właściwy sobie autokratyczny i pryncypialny sposób, nie schlebiający gustom ani modela, ani odbiorców.
Obraz należy wiązać z "paryskim" czasem i doświadczeniem artysty.
Pokonywanie wówczas nowej techniki (wybranej z konieczności po olejnej) pastelu wiązało się z koniecznością eksperymentów technicznych, szukaniem sposobów kształtowania bryły w przestrzeni, dobierania komponentów kolorystycznych, uzyskiwania światłocienia.
(É) Artysta malował portrety z przyjemnością przez całe życie. Wczesne portrety o niewielu detalach są surowe i szorstkie, podporządkowane regułom kompozycji całości, ale w nich już zauważalne jest zainteresowanie psychiką modela, świadomy wybór tej a nie innej postaci. Artysta z upodobaniem wybierał charakterystyczne modele, często twarze pospolite, grubo ciosane. W jego odczuciu tzw. uroda przeszkadzała zwartości kompozycji, nie malował "główek" w typie schlebiającym gustom publiczności. Szukał, wybierał i malował pełnokrwistych ludzi z wyraźnym imperatywem i osobowością. Z czasem wypracował w tej dziedzinie charakterystyczną technikę warsztatową uważaną (niesłusznie) za jego najwyższe artystyczne osiągnięcie.
Nieskończone studium portretowe młodej kobiety, młodej panny, nieładnej, mało wdzięcznej, prawdopodobnie właśnie dlatego nieznane, bo pozornie nieefektowne, odsłania twórcę wielkiej klasy, jest jak szkicownik z zapisem kolejnych doświadczeń autora o silnej osobowości.
Prace Wyspiańskiego z tego okresu i tej klasy należą obecnie do rzadkości i są prawdziwym rarytasem muzealnym".

[fragment ekspertyzy Marty Romanowskiej]

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYSPIAŃSKI Stanisław
Uczył się u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Początkowo malował olejno, później niemal wyłącznie pastelami, tworząc głównie portrety i pejzaże. Zajmował się też projektowaniem witraży, grafiką, rzeźbą, rzemiosłem artystycznym, wykonywał polichromię ścienną, ilustrował i zdobił książki. Inscenizował własne dramaty oraz sztuki innych autorów, projektował kostiumy i dekoracje teatralne. Prowadził katedrę malarstwa dekoracyjnego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był czołową postacią Młodej Polski, uznawanym za autorytet i duchowego wodza swego pokolenia.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl