Puchar zawodów balonowych Jamesa Gordona Benneta w Warszawie, 1936
gips patynowany, polerowany; wys. 43 cm, szer. 26 cm, głęb. 22,5 cm, średnica podstawy 22 cm. Polska, 1936.
Podstawa wysklepiona w kształt półkuli ziemskiej o zaznaczonych konturach kontynentów, z pełznącym ślimakiem-winniczkiem, przekształcającym się w nagą postać niewieścią, przegiętą ku tyłowi, wspartą rozłożonymi ramionami o fantazyjną strukturę, łączącą elementy pokrytej wzorem drobnych krzyżyków chorągwi (może żagla?) - z kołem sterowym i wkomponowaną weń tarczą słoneczną (czy też różą wiatrów ?). Na muszli ślimaka ryta sygnatura: "1936 SZUKALSKI VII". Przechowywany do tej pory przez rodzinę zaprzyjaźnioną z rzeźbiarzem gipsowy pierwowzór pucharu,powstałego ok. 1936, zapewne w tym samym czasie, kiedy artysta zaprojektował medale pamiątkowe związane z zawodami Gordona Bennetta w Warszawie i Aeroklubem Rzeczypospolitej Polskiej. Dzieło charakterystyczne dla Szukalskiego, przesycone właściwą dziełom artysty symboliką, ekspresyjną formą nawiązujące do egzotycznych pierwiastków sztuki mezo-amerykańskiej. Oryginał pucharu znajduje się w Muzeum Historii Katowic. Z modelu oferowanego obecnie - wykonano po wojnie dwa odlewy w brązie: w 2002 i 2014 roku.
W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl