Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SZUKALSKI Stanisław | Kompozycja fantastyczna, 1977 r.

Stanisław SZUKALSKI (1893 Warta k. Sieradza - 1987 Los Angeles)

Kompozycja fantastyczna, 1977 r.

akryl/tektura, 35,5 x 45,7 cm
sygnowany i datowany l.g.: '(...) kalski | XII | 1977'
na odwrociu stempel producenta materiałów plastycznych The Morilla Company

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Londyn

Stanisław Szukalski zapisał się na kartach historii sztuki jako genialny awanturnik. Z dużą swobodą i techniczną maestrią poruszał się po różnych obszarach sztuk pięknych, począwszy od rzeźby, rysunku, malarstwa, kończąc na projektowaniu rzeźbiarsko-architektonicznych monumentów. Dużą wagę twórca poświęcał również rozważaniom teoretycznym, nie tylko na polu sztuki – zajmował się studiami nad przedhistorycznymi fundamentami wiary, obyczajowości, religii i języków. Szczególną uwagę poświęcał antropologicznym badaniom nad kulturą Ameryki Północnej. Jednak Stanisław Szukalski przede wszystkim poszukiwał formy dla narodowej sztuki odradzającej się ojczyzny. Po emigracji w 1929 roku do Stanów Zjednoczonych nie przestawał rozwijać formuły dla rodzimej sztuki, kontynuując poczynania ugrupowania Szczepu Rogate Serce, którego był założycielem i teoretykiem. Do końca życia zza Oceanu równocześnie inspirował zarówno neopogańskie ugrupowania w Polsce jak i artystyczne środowiska Zachodniego Wybrzeża. Kontrowersyjny artysta stworzył rozpoznawalny styl będący fuzją azteckich motywów, futurystycznej lekkości i słowiańskiego ducha. Szukalski, zarówno w swoich rzeźbiarskich jak i malarskich realizacjach operuje przerysowaną formą atletycznych, heroicznych bohaterów o muskularnych ciałach. Odczytanie treści zawartych w pracach kontrowersyjnego twórcy, poprzez bogactwo filozoficznych treści i symboli, stało się wręcz niemożliwe bez odautorskiego komentarza. Wieloznaczność i hermetyczność symboli zawartych w dziełach Szukalskiego reprezentuje również opisywana kompozycja. Centaur o słowiańskiej urodzie, którego głowa okolona jest poprzez promienisty nimb, bierze zamach trzymając oburącz obuch. Uderzenie kierowane jest w stronę orła, którego szpony otacza również świetlista poświata. Centaur zdaje się stać na budowli przypominającej Więżę Babel, a po prawej stronie kompozycji wyłania się aztecka świątynia. Sylwetka herosa spowita jest przez morską falę, której brzegi pokrywa wężowa łuska, a wnętrze zdobi ornament przypominający wykrój azteckiego pisma. W tle rozpościera się pustynny krajobraz, który zwieńczony jest przez sylwetę wielopiętrowej piramidy Majów. Gama kolorystyczna kompozycji utrzymana jest w świetlistych, ostrych tonach, gdzie barwną dominantą jest kontrast ultramaryny skłębionych fal i żółć piachów pustyni. Obraz pochodzi z dojrzałego okresu twórczości artysty i podobnie jak dzieła stworzone w okresie międzywojennym jest rzadkością na rynku antykwarycznym. Realizacje malarskie Szukalskiego stanowią marginalną część jego artystycznego dorobku, co potwierdza jeszcze unikatowość i wyjątkowość prezentowanej kompozycji.

W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SZUKALSKI Stanisław

W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl