Autolitografia 1934, 31 x 21 cm w świetle Sygnowany p. d z płyty litograficznej: St. Kamocki, l. d.: Stanowisko obserwatora II
W latach 1891-1900 studiował w krakowskiej Akademii pod kierunkiem Leona Wyczółkowskiego, Jacka Malczewskiego, Jana Stanisławskiego, Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Józefa Unierzyskiego. Naukę uzupełnił w Paryżu w okresie 1901-1902. W 1904/1905 i 1911 odbył podróże artystyczne do Włoch, gdzie powrócił jeszcze w 1924. Zwiedził też galerie muzealne w Niemczech i Szwajcarii. W 1908 podjął pracę pedagogiczną w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet M. Niedzielskiej. W okresie 1915-1918 służył w szeregach I Brygady Legionów Polskich. Od 1919 roku kierował katedrą pejzażu w macierzystej akademii, gdzie w 1937 został mianowany profesorem zwyczajnym. Sztuki pejzażowej nauczał ponadto w Zakopanem, gdzie na Harendzie prowadził kursy malarstwa. W czasie II wojny światowej - po zamknięciu przez hitlerowców w 1940 roku krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych - wykładał w Städtische Handwerker- und Kunstgewerbeschule. W 1942 roku objął stanowisko profesora w Państwowej Szkole Góralskiej Sztuki Ludowej w Zakopanem. Mieszkał i pracował w Krakowie. Należał do wielu stowarzyszeń artystycznych, m.in. do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", Polskiej Sztuki Stosowanej, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Związku Polskich Artystów Plastyków. W latach 1911-1918 należał do Vereinigung Bildender Künstler Österreichs-Wiener Secession. Swoje prace prezentował na wystawach w kraju - w TZSP w Warszawie (od 1899, w 1917 wystawa indywidualna), krakowskim TPSP (wystawy indywidualne w 1920 i 1935), w Zakopanem, Gorzowie, Sopocie - oraz za granicą - m.in. w Wiedniu, Budapeszcie, Wenecji, Berlinie, Pradze, Moskwie, Brukseli i Nowym Jorku. Malował, zwykle w plenerze, pejzaże z Podola, Wołynia, Spiszu, Orawy, przede wszystkim jednak z Podhala i okolic Krakowa. Były to widoki wsi, kościółki, sady, kwitnące słoneczniki, łany zbóż, stogi, świadczące o wrażliwości obserwacji i uczuciowym stosunku do natury, odznaczające się pewną dekoracyjnością i mało zróżnicowaną gamą barwną. Zajmował się również litografią. Prezentowana kompozycja to widok na drzewo, do którego przybite zostały szczeble, a w koronie umieszczone jest siedzisko. Sposób prowadzenia kreski w partiach nieba i koronie drzew sugeruje wiatr, nadając dynamiki kompozycji.
KAMOCKI Stanisław
Malarz i grafik. Urodził się 18 listopada 1875r. w Warszawie, zmarł 10 lipca 1944r. w Zakopanem. Od 1912 był żonaty z Zofią z Zatheyów, córką pedagoga i literata Hugona. Siostra Zofii - Jadwiga - była żoną malarza Władysława Jana Pochwalskiego i matką malarzy Kaspra i Stanisława Pochwalskich.
Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego, Jacka Malczewskiego i Jana Stanisławskiego. Naukę uzupełnił w Paryżu. Nauczał malarstwa w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet M.Niedzielskiej, a od roku 1919 r. prowadził katedrę pejzażu na ASP. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", wiedeńskiej Secesji i towarzystwa "Sztuka Podhalańska". Uznawany jest - obok S. Filipkiewicza i L. Misky'ego - za jednego z najwybitniejszych kontynuatorów symbolistycznej formuły pejzażowego malarstwa Stanisławskiego. Utrwalał widoki Wołynia, Podola, Spisza, Orawy, okolic Krakowa i Zakopanego. Pozostając pod przemożnym wpływem sztuki Stanisławskiego malował gęstą olejną farbą o równomiernym natężeniu barw stosując niewielkie napięcia walorowe. Od 1906 r. Kamocki monumentalizuje tematy pejzażowe opracowywane wcześniej na niewielkich formatowo obrazach. W latach młodzieńczych artysta syntetyzuje formy, kształty buduje dynamicznie kładzioną plamą barwną, traktując dekoracyjnie poszczególne elementy pejzażu - drzewa, budynki, chmury. Wówczas właśnie wyzwala się spod wpływu mistrza tworząc własny, niepowtarzalny styl malarstwa krajobrazowego.Od 1910 roku prowadził katedrę pejzażu w ASP w Krakowie. Należał m.in. do wiedeńskiej Secesji, TAP „Sztuka”, PZAP w Krakowie. Był założycielem Towarzystwa Sztuki Podhalańskiej. Kamocki był jednym z najlepszych kontynuatorów sztuki Jana Stanisławskiego. Głównym tematem jego malarstwa jest pejzaż - szczególnie ziemi podkrakowskiej i Podhala. Pejzaże te powstawały głównie w plenerze. Gamę barwną ograniczał do zieleni i szarych błękitów. Był również twórcą plakatów oraz dekoracji kabaretu „Zielony Balonik”. Wykonywał też litografie barwne o tematyce krajobrazowej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl