olej/płótno, 42 x 33,5 cm sygnowany, opisany i datowany na blejtramie: `S. Fijałkowski Zalążki 2000 zł 1967`
POCHODZENIE: - zakup bezpośrednio od artysty - kolekcja prywatna, Nowy Jork
WYSTAWIANY: - Stanisław Fijałkowski, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, "Zachęta" Państwowa Galeria Sztuki w Warszawie, 2003
LITERATURA: - Stanisław Fijałkowski, katalog wystawy, [red.] Włodzimierz Nowaczyk, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 2003, s. 250, poz. 82 (wykaz prac)
"Nie istnieje jedyny formalny klucz, który pozwoliłby wytłumaczyć malarstwo Stanisława Fijałkowskiego. Wydaje nam się czasem, iż pewne jego obrazy odwołują się do jakiegoś modelu istniejącego wcześniej. Tak oto kompozycja powstała z powtarzających się kręgów może dać nam złudzenie pewnej abstrakcji. Złudzenie to trwa aż do momentu, w którym jeden z elementów obrazu nie zachowuje się w sposób nieprzewidywalny, łamiąc porządek, który mu przypisaliśmy. Jeden z kręgów się odłącza, rozszerza się lub gubi i to zjawisko nie może być wyjaśnione w kategoriach formalnych. Tym samym charakter tych mikroelementów [maleńkich kręgów i kwadratów] nie będzie nigdy precyzyjny z formalnego punktu widzenia. Czasem wydają się nam one regularne i skończone - czasem zamazane z dziecięcą nieporadnością. Powtarzanie tych elementów mogłoby nam sugerować swego rodzaju alfabet. Jednakże mając na uwadze ich nieokreśloną formę, alfabet ten miałby znaczenie dwuznaczne. Jeśli założymy, że język plastyczny Fijałkowskiego nie jest językiem "samym dla siebie", przeciwstawimy się terminom takim, jak symbol, znak, ślad, etc. Określenia te mają z pewnością swoje miejsce w tym zjawisku, ale żaden z nich nie wystarczy, by je wyjaśnić w sposób zadowalający. Obraz Fijałkowskiego może być jednocześnie figurą, znakiem, symbolem, śladem, może być sumą znaków o różnym porządku Żadne określenie, żadna interpretacja nie będzie w stanie pretendować, wobec tego malarstwa, do wartości o porządku nadrzędnym: będzie się odnosić jedynie do jednej z warstw tej twórczości. Na dodatek, wszystkie te metody rozszyfrowania odnoszą się raczej do momentu, który wyprzedza istnienie obrazu. Sam obraz staje się metodą - metodą osiągnięcia stanu, w którym wszystkie te elementy przyczynowe realizują się w sposób jednoznaczny. Tam tkwi metoda apodyktyczna, gdyż wyklucza ona wszelki inny sposób dotarcia do tego stanu. Udałoż mi się wyjaśnić, dlaczego język konceptualny czy opisowy tylko w przybliżeniu oddaje sens tego malarstwa" Hanna Ptaszkowska, wstęp w katalogu: Fijałkowski, Galeria Lambert, Paris 1965
Urodził się w w 1922 w Zdołbunowie, na Wołyniu. W 1951 ukończył łódzką PWSSP, gdzie studiował pod kierunkiem W. Strzeminskiego (którego później został asystentem), S. Wegnera i L. Tyrowicza. Po studiach pracował na PWSSP, której był również profesorem. Zajmuje się malarstwem sztalugowym i grafiką. S. Fijalkowski inspirował się pracami K. Malewicza, surrealistów, oraz Wassily Kandinsky`ego, którego rozprawę "Über das Geistige in der Kunst" przełożył w 1997 na polski. Większość jego obrazów i grafik stanowią surowe kompozycje o jednolitym tle. Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1969 i na Biennale w Wenecji (1972). Jest między innymi laureatem nagród im. C.K. Norwida i J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl