olej/płótno, 82 x 60 cm
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na blejtramie: `ST. FIJAŁKOWSKI - AUTOSTRADA XXVII, 1975 r.`
na odwrociu papierowa nalepka wywozowa z Desy, nalepka inwentaryzacyjna oraz papierowa nalepka z opisem pracy
WYSTAWIANY:
- 6. Targi Sztuki w Bazylei, 1975
"`Autostrada` jest nowoczesnym symbolem Drabiny Jakubowej. To łączność ziemi z niebem, czyli materii z duchem. Uważam, że tylko symbol prosty, zarazem wieloznaczny, bliski abstrakcji daje się rozmaicie interpretować. Każdy może go na swój sposób przeżywać, w zależności od bogactwa, jakie w sobie nosi" (Stanisław Fijałkowski).
"Autostrady" tworzy artysta nieustannie od początku lat 70. Cykl ten wywodzi się i stanowi rozwinięcie powstających w latach 60. prac podejmujących tematykę historii drabiny Jakubowej. Jeden z wczesnych przykładów wykorzystania motywu drogi stanowić może grafika "Anioł" z 1968 roku. W pracy tej dostrzec można schemat kompozycyjny, na którym oparł artysta wiele z późniejszych obrazów - wysoko podniesiona linia horyzontu i biegnąca w głąb kompozycji droga przecinająca płaszczyznę obrazu od lewego do prawego narożnika. Śledzenie jej trajektorii przypomina proces śledzenia pisma, artysta skłania widza do odczytywania zapisanej w obrazie narracji. Niekiedy narracja biegnie w przeciwnym kierunku, nawiązując do pisma hebrajskiego i tradycji kultury Wschodu, która jest szczególnie bliska artyście (hołd złożył jej m.in. w serii prac "Studia talmudyczne"). Autostrada stanowi dla Fijałkowskiego uwspółcześnioną trawestację biblijnego motywu i może być odczytywana jako metafora drogi duchowej, uniwersalny symbol poszukiwania szczęścia i doskonałości bliski wszystkim ludziom. Pokonywanie drogi utożsamiać można również z praktykowaniem sztuki, jak pisze Waldemar Juszczak we wstępie do indywidualnej wystawy artysty w 1996 roku - człowiek pragnie uchwycenia Prawdy, "tam prowadzą drogi, które jednym każą się zamknąć w klasztornej celi, innym rozważać, jak istnieje to, co istnieje, innym wreszcie szukać poznawalnego w tym miejscu, jakie zwie się sztuką". Praca malarza zaś według samego artysty przypomina czynności sakralne: "Sztuka - mówi Fijałkowski - daje świadectwo istnienia sacrum, analogiczne do świadectwa religii lecz nie identyczne. (...) Czynności malarza mają wymowę rytualną i wskazują na inną rzeczywistość, wręcz odbywają się w innej rzeczywistości, w innym czasie i innej przestrzeni - w realności transcendentnej w stosunku do dzieła będącego jej symbolicznym znakiem".
Studia odbył w latach 1946-51 w łódzkiej PWSSP. W początkowym okresie twórczości nawiązywał do doświadczeń impresjonizmu, w końcu lat 50. przeżył fascynację informelem. Przemiany, jakie zachodzą w jego malarstwie, skupiają się głównie na stopniowym odchodzeniu od formy wprost, zbyt dosłownej. Tworzył prace, które wykorzystują sugestie "przedmiotowe" i odnoszą się np. do ikonografii chrześcijańskiej, cykle kompozycji abstrakcyjnych (np. "Wąwozy", "Wariacje na temat liczby cztery", "Studia talmudyczne") czy sięgających do własnych przeżyć autora ("Autostrady"). Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo (1969) i na Biennale w Wenecji (1972). W roku 1977 wyróżniono go Nagrodą Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1990 uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Jana Cybisa.
Urodził się w w 1922 w Zdołbunowie, na Wołyniu. W 1951 ukończył łódzką PWSSP, gdzie studiował pod kierunkiem W. Strzeminskiego (którego później został asystentem), S. Wegnera i L. Tyrowicza. Po studiach pracował na PWSSP, której był również profesorem. Zajmuje się malarstwem sztalugowym i grafiką. S. Fijalkowski inspirował się pracami K. Malewicza, surrealistów, oraz Wassily Kandinsky`ego, którego rozprawę "Über das Geistige in der Kunst" przełożył w 1997 na polski. Większość jego obrazów i grafik stanowią surowe kompozycje o jednolitym tle. Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1969 i na Biennale w Wenecji (1972). Jest między innymi laureatem nagród im. C.K. Norwida i J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl