olej/płótno, 63 x 78,5 cm sygnowany p.d.: 'S. Eleszkiewicz' na odwrociu tytuł oraz stempel z Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego w Londynie
POCHODZENIE: - kolekcja przyjaciela artysty Edwarda Lurczyńskiego, Londyn - kolekcja Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego - kolekcja prywatna, Polska
Stanisław Eleszkiewicz znany jest publiczności przede wszystkim z humorystycznych scen rodzajowych, które charakteryzują mały format i radosne, nasycone barwy. Prezentowana praca jest pod wieloma względami nietypowa, na co wskazują podjęta tematyka, kolorystyka i wymiary pracy, a przede wszystkim jej historia. Artysta powracał co najmniej dwukrotnie do „Sceny zdjęcia z krzyża” (o czym świadczy mniejsza formatem kompozycja olejna o tym samym temacie, która pojawiła się na aukcji w DESA Unicum w 2015 roku), mimo że motywy sakralne nie należą do częstych w jego twórczości. Artysta musiał zatem przez dłuższy czas pracować nad pracą, którą następnie wręczył swojemu przyjacielowi – malarzowi Mieczysławowi Lurczyńskiemu. Scenę Zdjęcia Chrystusa z krzyża spowiły czernie, brązy i granaty zrównoważone obecnością intensywnych akcentów zieleni, żółcieni i czerwieni. Ułożone na kolanach Matki Bożej i pozbawione witalności ciało Chrystusa ciąży ku ziemi w nienaturalnym skręcie. Maryja, u której boku stoi św. Jan Apostoł, przedstawiona została w tradycyjnej pozie opłakiwania niczym w watykańskiej Piecie. Trzecim i nieoczekiwanym bohaterem przedstawienia jest żołnierz okrywający ciało Jezusa szatą, który zapewne uczestniczył w drodze Chrystusa na Kalwarię. Warto wspomnieć, że legioniści nie byli przedstawiani w momencie Złożenia do grobu, jedynie przy scenach naigrywania oraz biczowania. Wskazówką dla zrozumienia jego obecności jest historia nawrócenia jednego z żołnierzy utrwalona przez Ewangelię. Warto również zwrócić uwagę na sposób malowania bohaterów tej sceny. Postaci, widoczne w zarysie, „wyławia” z ciemnej przestrzeni gruby, czarny kontur. Nakładana impastowo farba jest zabiegiem, który urzeczywistnia obecność postaci w przestrzeni; stają się one prostym i wyraźnym znakiem. W ten sposób malował sceny pasyjne fowista Georges Rouault, oddając ładunek emocjonalny męki Chrystusa dzięki uproszczeniu środków formalnych. W stosunku do konturu pobrzmiewają również pierwsze doświadczenia paryskie artysty. Po przyjeździe do stolicy Francji pracował bowiem w pracowni witraży Jeana Gaudina, w której powstawały witraże o tematyce sakralnej.
Malarz, rysownik, projektant mozaik i witraży. Od roku 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Mirgorodzie. W 1918 roku wstąpił do wojska, a ciężko ranny przez pół roku przebywał w szpitalu. W latach 1919-21 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie przebywał w Neapolu i w Rzymie, Persji, a w roku 1923 zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu wystawienniczym. Tworzył w duchu malarstwa kręgu Ecole de Paris. Malował portrety i sceny rodzajowe.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ELESZKIEWICZ Stanisław
Urodził się w 1900 r w Czutowie k. Połtawy, zmarł w 1963 r w Paryżu. Na początku lat 20-tych osiadł w Paryżu. Malował sceny rodzajowe, pejzaże, portrety, stosował uproszczone formy wzmocnione ciemnymi konturami. Używał różnych technik: gwasz, pastel, węgiel, tempera, olej. Zajmował się projektowaniem obiektów sztuki dekoracyjnej, witraży, mozaik.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl