gelatin silver print on photographic paper, 15.5 x 15.5 cm
The concept-shapes are substantive-formal, self-analyzing codifiers of reality which integrate science and art, poetry and fine arts,' explained Stanislaw Drozdz when he talked about his works. He began to create the ‘concept-shapes’ in 1967. He remained faithful to his artistic vision for over 40 years. His creations function in the realm of fine arts, as conceptualist works. The author, however, thought of himself as a poet, practicing concrete poetry, a style which appeared in the West in 1956. In concrete poetry, poems are visual compositions made of letters and typographic signs which are not subject to any semantic or syntactic relations. Drozdz said that '[...] concrete poetry consists in isolating and autonomizing the word' from the context of language and the non-linguistic reality so that it only has a meaning in and of itself. The form is determined by the content here, and vice versa. While traditional poetry describes an image, concrete poetry writes with an image' (Ewa Gorzadek, Stanislaw Drozdz, culture.pl, December 2004/ November 2009).
ADDITIONAL CHARGE DETAILS: - In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price. - To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
DRÓŻDŻ Stanisław
Urodził się w 1939 r. w Sławkowie, zmarł w 2009 r. we Wrocławiu. Studia na Uniwersytecie Wrocławskim na Wydziale Filologicznym. Ukończył polonistykę w 1964 r. Twórca poezji wizualnej. Jego prace krytyka zalicza do konceptualizmu, poezji konkretnej, on sam nazywał je "pojęciokształtami" - są to utwory z pogranicza poezji i sztuk wizualnych. Tworzył ascetyczne teksty, nie tylko pozbawione ornamentu, ale często sprowadzone do kilku, czasami jednego słowa, liter, liczb, znaków - zapisywał je na papierze, fotografii, komputerowych wydrukach, instalacjach przestrzennych. Poprzez minimalny w treści zapis, artysta pragnie wywołać maksymalny efekt skojarzeniowy.
Pokazywał swoje prace w galerii Foksal w Warszawie/ z galerią tą współpracował już od 1971 r - miał tu 12 wystaw/, w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, w Galerii Potocka w Krakowie. Brał udział w wystawie polskiego konceptualizmu w Centrum Sztuki Współczesnej na Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Galerii Sztuki Współczesnej we Wrocławiu, w galerii Miejsce w Cieszynie. Laureat Nagrody Artystycznej Fundacji Nowosielskich - Kraków 2002. W 2003 roku jego projekt "Kości zostały rzucone" reprezentował Polskę na 50 Biennale w Wenecji.
Informacje dla kupujących:
Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl