„Malowanie pejzażu daje wzniosłe, niezapomniane chwile zespolenia się z naturą. Pejzaż mamy w oczach, odkąd je po raz pierwszy w życiu otwieramy i nigdy nas ten obraz już nie opuszcza – dlatego tak wielka jest tęsknota za ojczyzną, kiedy czasem wbrew naszej woli musimy patrzeć na obce nieba, obce drzewa i obce wody” - Stanisław Czajkowski, O pejzażu, Stanisław Czajkowski 1878-1954, kat. wyst., Zachęta, Warszawa, 1954, (nlb.)
Przed widzem otwiera się tajemniczy świat natury obserwowanej przez Stanisława Czajkowskiego. Jego sposób widzenia świata ukształtowało przylgnięcie do polskiej ziemi. Niewątpliwy wpływ na wrażliwość malarza miał również czteroletni pobyt w Holandii, gdzie zetknął się z monotonnym, lecz fascynującym krajobrazem, którego piękno uwiecznili siedemnastowieczni pejzażyści: Jacob van Ruisdael i Albert Cuyp. Czajkowski wypracował swój własny styl, którego nieodłącznym elementem było kadrowe (powiedzielibyśmy dzisiaj „filmowe”) ujęcie rzeczywistości budowane w oparciu o horyzontalne sfery. Przed widzem rozpościera się brunatny dywan drogi, którą otaczają mieniące się zielenią i żółcienią pola. Malarz, wliczony w poczet uczniów Stanisławskiego, odznaczał się również dużą spostrzegawczością w oddawaniu niuansów pojawiających się na niebie. Nabożny stosunek do nieba widoczny jest na prezentowanym na aukcji pejzażu, w którym nad wiejską drogą górują dramatycznie spiętrzone obłoki. Jadwiga Wardas, pisząc o sztuce Czajkowskiego, zauważa, że: „Trudno bardzo jest scharakteryzować zwięźle tę sztukę, znaleźć metodę jej analizy, znaleźć prawidłowości pozwalające na jej systematyzację. Nie ma w niej ani wyraźnych podziałów chronologicznych, wyraźnych okresów, ani szczególnych upodobań tematycznych poza tym, że niebo jest wszechobecnym upodobaniem i stałym tematem, niezależnie od ‘tematu’” (Jadwiga Wardas, Stanisław Czajkowski 1878-1954, kat. wyst., Zachęta, Warszawa, 1954, nlb.). Malarstwa Czajkowskiego nie charakteryzują nagłe zrywy lub całościowe zmiany w obranym kierunku, choć artysta z czasem ujmował rzeczywistość w coraz bardziej syntetyczny sposób. Jego ewolucję malarską, do której doszło w latach 20. i 30. XX wieku, dostrzec można w sposobie traktowania drzew – artysta formuje je prostymi pociągnięciami szerokiego pędzla, co upodobnia je w wyglądzie do wieloboku.
Stanisław Czajkowski studiował w akademiach: krakowskiej, monachijskiej, a także w Académie Julian w Paryżu. Był bratem także malarza - Józefa. Odbył wiele podróży artystycznych po Europie, odwiedzał też różne regiony Polski. Przyjaźnił się z najwybitniejszymi postaciami świata artystycznego, zarówno Krakowa, jak i Paryża. Był uczestnikiem słynnego wesela Lucjana Rydla, opisanego przez S. Wyspiańskiego w dramacie "Wesele". Artysta wyszedł ze szkoły Stanisławskiego, który zaszczepił w nim zamiłowanie do pejzażu ojczystego.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
CZAJKOWSKI Stanisław
Malarz pejzażysta. Studia w krakowskiej ASP, pod kierunkiem J. Malczewskiego i L. Wyczółkowskiego, w latach 1896-1902. Dalsze studia w Monachium i Paryżu. W latach 1907-1914 pobyt w Polsce, a w latach 1914-1918 w Holandii. Od 1908 był członkiem Towarzystwa "SZTUKA". Przez wiele lat prowadził prace plenerowe w ASP w Warszawie, od 1950 był profesorem tej uczelni.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl