Olej, płótno; 47,7 x 75,5 cm
Sygnowany czerwonym olejem p.d.: Siestrzeńcewicz | Wilno 902
Obraz eksponowany na wystawie: "Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie i grafice polskich modernistów" w Muzeum Narodowym w Krakowie i Kielcach w 1981 r.
Bibliografia: "Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie i grafice polskich modernistów" (kat.), opr. Zofia Alberowa, Łukasz Kossowski, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Kielcach, 1981 r., poz. kat. 136, il. 11.
Stanisław Bohusz Siestrzeńcewicz kształcił się w wileńskiej Miejskiej Szkole Rysunkowej, w akademii petersburskiej u B. Willewalda, w Paryżu w Académie Julian i w Monachium, pod kierunkiem Józefa Brandta. W 1919 r. wykładał malarstwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Stefana Batorego. Wystawiał przede wszystkim w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, w Salonie Krywulta oraz w Wilnie. Malarstwo Siestrzeńcewicza odznaczało się charakterystycznymi, nerwowymi i dynamicznymi pociągnięciami pędzla. Styl taki potęgował dodatkowo wrażenie ruchu i wrzawy w ukazywanych chętnie przez malarza widokach kresowych miasteczek z ich kolorowymi jarmarkami, targami koni, małomiasteczkowymi, barwnymi typami ludzkimi i innymi scenami rodzajowymi. Artysta był ponadto wybitnym, uznanym przez krytykę rysownikiem i ilustratorem pism i książek. Tematyka prezentowanego obrazu należy do rzadkich w twórczości Siestrzeńcewicza. Praca powstała w pierwszych latach XX w. i jest świadectwem inspiracji sztuką i kulturą Japonii, odkrytej i szczególnie podziwianej na przełomie XIX/XX w.
W 1888 roku rozpoczął naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu pod kierunkiem B.P. Willewaldego. Akademię opuścił w 1894 roku i dla uzupełnienia wykształcenia artystycznego wyjechał do Paryża gdzie był uczniem Académie Julian. W Monachium zaprzyjaźnił się z J. Brandtem. Około 1900 osiadł w Warszawie i rozpoczął udzielanie lekcji we własnej pracowni. W roku 1919 prowadził zajęcia z malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Od 1893 roku brał udział w wystawach w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, od 1894 roku w Petersburgu, od 1897 roku w Salonie A. Krywulta oraz w Wilnie. Poświęcił się niemal w całości malarstwu rodzajowemu. Tematów obrazów szukał w scenach z życia małych miasteczek i wsi (obyczaje, jarmarki). Chętnie malował konie na tle zabudowy wiejskiej. Był także portrecistą.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl