Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WINIARSKI Ryszard | Seria ośmiu prac z cyklu Obszar 142, 1973 r.

Ryszard WINIARSKI (1936 Lwów - 2006 Warszawa)

Seria ośmiu prac z cyklu Obszar 142, 1973 r.

akryl/płótno, 50 x 50 cm (wymiary każdej z 8 prac)

"Obszar 142.2.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 2'
"Obszar 142.4.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 4'
"Obszar 142.5.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 5'
"Obszar 142.8.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 8'
"Obszar 142.14.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 14'
"Obszar 142.15.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 15'
"Obszar 142.18.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 18'
"Obszar 142.20.", sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'WINIARSKI 1973 AREA 142 20'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Warszawa
WYSTAWIANY:
- Ryszard Winiarski. Prace z lat 1973-1974, Galeria Polskiego Domu Aukcyjnego "Sztuka", Kraków 2002
LITERATURA:
- Ryszard Winiarski. Prace z lat 1973-1974, katalog wystawy indywidualnej, Galeria Polskiego Domu Aukcyjnego "Sztuka", Kraków 2002, s. 28-50 (il. barwna)

Prezentowane prace Ryszarda Winiarskiego zostały zgromadzone w wyjątkowym układzie. To aż osiem autonomicznych kompozycji składających na cykl "Obszary" realizowany przez artystę w roku 1973. To prace z najciekawszego, najpełniejszego i najbardziej bogatego okresu pracy artystycznej twórcy, w którym Winiarski rozwijał unikatowe na skalę światową założenia. Obrazy Winiarskiego to rezultat splecionych ze sobą czynników przypadku i zaprogramowania. Bożena Kowalska, krytyczka sztuki zajmująca się działalnością tego twórcy, tak opisuje jego metodę działania: "Program przewidywał np. dwie alternatywne wielkości kwadratów, na które podzielona ma być powierzchnia płótna, ale o ostatecznym wyborze tej wielkości decydował przypadek, wyzwalany przez rzut monetą lub kostką do gry. Podobnie losowany był narożnik obrazu, od którego miało się rozpocząć wypełnianie kolejnych kwadracików kolorem. Rzut monetą rozstrzygał również, czy losowane pole kwadraciku ma przyjąć barwę czerni czy też pozostać białe". Dopuszczenie do procesu twórczego przypadku określonego poprzez rzut monetą czy kostką do gry wskazuje, że do intencji artysty należało odrzucenie tradycyjnej estetyki, malarskich reguł dotyczących budowy kompozycji, rozwiązań kolorystycznych czy światłocieniowych. Śmiało można stwierdzić, że jego celem było stworzenie bezosobowej sztuki, która nie nosiłaby cech twórczej indywidualności. Prezentowane 'Obszary' są najciekawszą emanacją szczególnego stylu artysty. Dobrosława Horzela pisała o nich następująco: "Najprostsze założenia - losowanie układu punktów białych i czarnych prezentują niewielkie 'Obszary' (50 x 50 cm) (…). Najczęściej używanymi narzędziami losowania były kostka do gry ('Obszar 127', 'Obszar 128'), czy… wprowadzenie tekstu 'Pana Tadeusza' jako zmiennej losowej. ('Obszar 140'). Dla wizualnego efektu ( o który malarz nie chciał się troszczyć, choć estetycznej percepcji malarstwa trudno ustrzec się nawet 'lojalnemu' odbiorcy) większe znaczenie niż sposób losowania miały
dodatkowe założenia programu. Działanie przypadku najlepiej wykryć i obserwować na granicy zdarzeń, dlatego losowane strefy i linie graniczne stały się 'tematem' całej grupy prac (…). Podobnym zabiegiem (stosowanym przez Winiarskiego od roku 1971) było wprowadzenie do obrazu symetrii (…) (Dobrosława Horzela, Ryszard Winiarski. Prace z lat 1973-1974, katalog wystawy w Galerii Polskiego Domu Aukcyjnego Sztuka, Kraków 2002, s. 25-26).

Studiował na Politechnice i w ASP w Warszawie. W 1965 roku powstały pierwsze obrazy z serii "Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych", gdzie użył jako podstawowej jednostki struktury czarny i biały kwadrat, a ich układ wynikał z przypadku. W 1966 otrzymał nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach. W latach 1967-77 tworzył scenografie m. in. w Teatrze Polskim w Warszawie. Od 1976 rozpoczął działalność w "Salonach Gry", do których wprowadzał przypadkowych uczestników. Po 1980 powstały formy przestrzenne - tzw. geometria w stanie napięcia. Ważniejsze realizacje przestrzenne to: Goriucken 1976, projekt dla Hamburga z 1980, udział w Kunststrasse Rhon w 1986. Miał ok. 50 wystaw indywidualnych; ważniejsze wystawy zbiorowe to: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale Konstruktywizmu w Norymberdze (1969 i 1971).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WINIARSKI Ryszard

Po ukończeniu w 1959 roku Politechniki Warszawskiej, studiował malarstwo na warszawskiej ASP, której dyplom otrzymał w 1966. W czasie studiów uczestniczył w seminarium W. Porębskiego poświęconemu związkom między nauką i sztuką. W roku 1965 sformułował własny program poszukiwań artystycznych i zrealizował pierwsza prace z cyklu Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych, za którą otrzymał Pierwszą Nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach (1966). Brał udział w wielu prestiżowych wystawach, między innymi: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale des Konstruktivismus w Norymberdze (1969 i 1971), Konstrukcja w procesie w Lodzi (1981) i Monachium (1985), Reductivismus w Wiedniu (1992). Uczestniczył też w ruchu neokonstruktywistycznym J. Bluma-Kwiatkowskiego. W 1981 objął prowadzenie pracowni malarstwa w architekturze i urbanistyce na warszawskiej ASP, której był przez dwie kadencje prorektorem, a od 1990 roku profesorem.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl