Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WINIARSKI Ryszard | E-1, 1977 r.

Ryszard WINIARSKI (1936 Lwów - 2006 Warszawa)

E-1, 1977 r.

akryl/płyta pilśniowa, 37,2 x 37,2 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'E-1 Winiarski 77'
poniżej pola obrazowego legenda wyniku rzutu monetą
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'E-1 | ACCIDENTAL | COURSE | MUTABLE LOT - | COIN / HEADS | TAILS | Winiarski 77'
na odwrociu dwie nalepki wywozowe DESA (WORKS OF MODERN ART)

OPINIE:
- autentyczność potwierdzona przez spadkobierców artysty
POCHODZENIE:
- Galerie Hoffmann
- kolekcja prywatna, Niemcy
- Lampertz, Kolonia, 2014
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Art Basel, Bazylea, sierpień 1977

Prezentowana praca należy do rzadkich kompozycji, w tworzeniu których Ryszard Winiarski zastąpił czarne kwadraty skreśleniami podyktowanymi przypadkiem: układ poszczególnych fragmentów białej siatki - wybór linii prośnej bądź ukośnej - zdefiniował wynik rzutu. Praca była prezentowana podczas targów Art Basel w 1977 roku.
Podobnie jak w całej twórczości Ryszarda Winiarskiego, tworzeniu "E-1" przyświecały zasady systematyczności i obiektywizmu. Do połowy lat 80. artysta starał się oczyścić swoje prace z emocjonalności, opierając je na matematycznych zasadach i aleatoryce. Naukowość, na której bazuje jego sztuka, wynikała w dużej mierze z jego wykształcenia. W latach 1953-59 studiował na Wydziale Mechaniki Precyzyjnej Politechniki Warszawskiej, później kształcił się na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, na której związkami nauki i sztuki zafascynował się dzięki seminarium profesora Mieczysława Porębskiego. Winiarski zaczął pojmować sztukę jako grę znaczeń i rozpatrywać ją jako doświadczenie naukowe, przedmiot kalkulacji i chłodnej analizy.
Lata 60., kiedy kształtowała się koncepcja pracy artystycznej artysty, były czasem eksplozji kreatywności, eksperymentacji i powstania wielu neoawangardowych idei. Narodziła się też wówczas sztuka konceptualna, której prekursorem można nazwać właśnie Winiarskiego - jego koncepcje wypracowane w tym okresie wyprzedziły myśl konceptualistyczną propagowaną na Zachodzie przez Sola LeWitta. W swojej pracy magisterskiej twórca zaproponował teorię programowania obrazów, a na praktykę przełożył ją w serii zatytułowanej "Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych". Swoje poglądy artysta prezentował w tamtym czasie także na Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców w Puławach. Unikatowość rozumienia sztuki i brak precedensu dla programu teoretycznego Winiarskiego sprawiły, że dołączył on do grona polskich twórców, którzy zyskali rozgłos po przeciwnej stronie żelaznej kurtyny. Jego prace wystawiano między innymi na Biennale w São Paulo (1969), Biennale Konstruktywizmu w Norymberdze (1969 i 1971) i monachijskiej edycji festiwalu "Konstrukcja w procesie" (1985).
Za podstawę tworzenia Winiarski uważał połączenie czynników przypadku i programu. Pragnienie ich syntezy pochodziło z refleksji filozoficznej o współistnieniu determinizmu i indeterminizmu w losach świata. Stanowiło to niezmiennie sedno różnych eksperymentów prowadzonych przez artystę od początku do końca kariery. Jego obrazy były produktem programu - czyli zestawu danych - oraz zdarzenia przypadkowego, jak rzut monetą czy seria liczb z tabeli giełdowej. Artysta ustalał pewne zasady, jak na przykład wielkość części składowych kompozycji i miejsce jej rozpoczęcia w przestrzeni obrazu, przy czym podstawowym elementem każdego dzieła czynił kwadrat. Po takim zaprogramowaniu pozostawiał kształt pracy losowi. Winiarski skupiał się na wypracowaniu metody, jego zainteresowanie skupiało się na procesie i tam też się kończyło: finalny efekt estetyczny miał dla niego znaczenie drugorzędne. Dzieła artysty należy rozumieć jako zapis swoistego naukowego eksperymentu; sam autor wolał nie nazywać ich "obrazami."


Studiował na Politechnice i w ASP w Warszawie. W 1965 roku powstały pierwsze obrazy z serii "Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych", gdzie użył jako podstawowej jednostki struktury czarny i biały kwadrat, a ich układ wynikał z przypadku. W 1966 otrzymał nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach. W latach 1967-77 tworzył scenografie m. in. w Teatrze Polskim w Warszawie. Od 1976 rozpoczął działalność w "Salonach Gry", do których wprowadzał przypadkowych uczestników. Po 1980 powstały formy przestrzenne - tzw. geometria w stanie napięcia. Ważniejsze realizacje przestrzenne to: Goriucken 1976, projekt dla Hamburga z 1980, udział w Kunststrasse Rhon w 1986. Miał ok. 50 wystaw indywidualnych; ważniejsze wystawy zbiorowe to: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale Konstruktywizmu w Norymberdze (1969 i 1971).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WINIARSKI Ryszard

Po ukończeniu w 1959 roku Politechniki Warszawskiej, studiował malarstwo na warszawskiej ASP, której dyplom otrzymał w 1966. W czasie studiów uczestniczył w seminarium W. Porębskiego poświęconemu związkom między nauką i sztuką. W roku 1965 sformułował własny program poszukiwań artystycznych i zrealizował pierwsza prace z cyklu Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych, za którą otrzymał Pierwszą Nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach (1966). Brał udział w wielu prestiżowych wystawach, między innymi: Biennale w Sao Paulo (1969), Biennale des Konstruktivismus w Norymberdze (1969 i 1971), Konstrukcja w procesie w Lodzi (1981) i Monachium (1985), Reductivismus w Wiedniu (1992). Uczestniczył też w ruchu neokonstruktywistycznym J. Bluma-Kwiatkowskiego. W 1981 objął prowadzenie pracowni malarstwa w architekturze i urbanistyce na warszawskiej ASP, której był przez dwie kadencje prorektorem, a od 1990 roku profesorem.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl