olej/blacha, 38 x 38 cm sygnowany p.d.: 'Gieryszewski' opisany na odwrociu: 'RYSZARD GIERYSZEWSKI | TYT. 100 DO ... 38 X 38 cm' na odwrociu pieczęć Muzeum Narodowego w Warszawie
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Warszawa
„(...) i właściwie o nic więcej mi nie chodzi, na pewno są tu elementy znaczeniowe, ale staram się doprowadzić to do najprostszych znaków geometrycznych. Po wielu zmaganiach z rożnymi koncepcjami wyczyściłem swoje myślenie, swój warsztat, swoje podejście do sztuki i doszedłem do wniosku, że należy posługiwać się najprostszymi elementami w naturalny sposób. Przez 30 lat wszystko, co zbędne, eliminowało się”. - RYSZARD GIERYSZEWSKI, [CYT. ZA:] EWA WOJNOWSKA, „NA PRZYKŁAD” 1996, 43/96
Ryszard Gieryszewski edukację artystyczną odebrał na warszawskiej ASP pod okiem dwóch wybitnych profesorów: Aleksandra Kobzdeja oraz Andrzeja Rudzińskiego. Pierwszemu z nich zawdzięcza fascynację materią malarską, drugiemu - możliwościami, jakie niesie za sobą medium grafiki. Sam siebie określa malarzem, który zajął się grafiką, wierzy bowiem, że konieczne jest operowanie obydwoma technikami jednocześnie, aby w każdej z dziedzin osiągnąć perfekcję. Na jego płótnach silnie wybrzmiewa przywiązanie do drzeworytów oraz monochromatycznych barw i silnego kontrastu. Autor od lat posługuje się językiem geometrii, ale przyznaje, że świadomie ucieka od sztucznych podziałów na figuratywność i abstrakcję, a także od wszelkich artystycznych koligacji. Geometria, od czasów starożytnych uznawana za wiedzę tajemną, Gieryszewskiemu kojarzy się z jednoznacznością, która wyzwala w nim wewnętrzną dyscyplinę. Skupienie na aspektach strukturalnych daje sposób wyrażania siebie silnie sprzężony z filozoficznymi rozważaniami i z mistycyzmem Wschodu, nieustannie wzywający do poszukiwania coraz to nowszych rozwiązań. Mimo widocznych predylekcji do operowania bielami twórca podkreślał, że według niego kolory godzą w sterylność i wieloznaczność dzieł. Ascetyczna paleta barwna oraz oszczędna kompozycja odsłaniają precyzję przekazu, który dzięki zastosowanym rozwiązaniom formalnym z całą mocą może oddziaływać na emocje widza.
Malarz i grafik. W latach 1959-64 studiował w warszawskiej ASP w pracowni Aleksandra Kobzdeja i Andrzeja Rudzińskiego. Jego twórczość zaprezentowano na ponad 30 wystawach indywidualnych i bardzo licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Jest laureatem wielu nagród, m.in.: nagród i medali na Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie (1968, 1970), nagród w konkursach Najlepsza grafika roku w Warszawie (II nagroda w 1977 i 1978 roku i I nagroda w 1980 roku), grand prix na Quadriennale Drzeworytu i Linorytu w Olsztynie (1987 i 1992), grand prix na I Biennale Małych Form Malarskich w Toruniu (1988). Od 1994 roku uczestniczy i jest nagradzany w konkursie Grafika Warszawska. Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Drzeworytników Xylon w Szwajcarii.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
GIERYSZEWSKI Ryszard
Urodził się w 1936 r. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom w 1964 r. jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia XYLON w Szwajcarii. Uprawia grafikę. Ponad 20 wystaw indywidualnych w Polsce i we Włoszech. Ważniejsze nagrody; 1968, 1970 - II i III nagroda na Festiwalu Sztuk Pięknych w Warszawie, 1988 - Grand Prix Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztyn, 1988 - Grand Prix I Biennale Małych Form Malarskich, Toruń. Wielokrotnie otrzymał nagrody i wyróżnienia w konkursie Najlepsza Grafika Miesiąca 1977 - 1981 w Warszawie. 2000 - Grand Prix - First International Bienal Gravura Amadora Portugal.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl