olej/tektura, 50,5 x 81 cm sygnowany cyrylicą l.d.: 'Sielski R.' na odwrociu opisany: tytuł autorski w języku ukraińskim i polskim, wymiary oraz napis 'BKP.C - 1332'
Pejzaż i martwa natura to - jakby na przekór jego politycznemu zaangażowaniu - dwa najważniejsze gatunki w malarstwie Romana Sielskiego. Artyście udało się wypracować charakterystyczny typ przedstawienia, w którym są one ze sobą ściśle splecione tak, że trudno powiedzieć, czy któryś dominuje. Prezentowana praca jest dobrym przykładem owego przemieszania gatunków. Jest pejzażem - nokturnem, przedstawiającym zabudowania w górskiej okolicy. Z drugiej strony jest to widok kwiatów, które jakby wpychają się na pierwszy plan i próbują wszystko sobą zasłonić. Ich skala i intensywna barwa nadają całości przedstawienia charakter oniryczny. Roman Sielski to ważna postać międzywojennego polskiego świata artystycznego. W latach 1921-22 studiował malarstwo w swoim rodzinnym Lwowie u Kazimierza Sichulskiego (Szkoła Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego), oraz u Ołeksy Nowakiwskiego. Naukę kontynuował w Krakowie w Akademii Sztuk Pięknych u Józefów Mehoffera i Pankiewicza oraz u Felicjana Kowarskiego. Wykształcenie uzupełnił jeszcze u Fernanda Légera. Spotkanie z Paryżem było istotne - artysta mógł zobaczyć dzieła Paula Cézanne’a, Pierre’a Bonnarda, Henriego Matisse’a oraz Pabla Picassa. Sztuka tych twórców, obok dokonań radzieckich artystów porewolucyjnych, była dla Sielskiego ważnym punktem odniesienia. Po powrocie do Lwowa (1929) artysta prowadził bardzo aktywne życie, m.in. był współzałożycielem awangardowego Zrzeszenia Artystów Plastyków "artes" (dał mu nazwę). Stowarzyszenie to głosiło radykalne poglądy artystyczne, co szło w parze z zaangażowaniem politycznym. Razem ze stowarzyszeniem wystawiał na wszystkich jego pokazach (Lwów, Warszawa, Kraków, Stanisławów i Tarnopol). Artysta, którego ojciec był tłumaczem polskiej literatury na język ukraiński, sam był zaangażowany w życie artystyczne obu nacji. Ukraińska część aktywności to aktywność w dwóch instytucjach: "Sojuz ukrajinśkich mytciw" i "Asociacija nezałeżnych ukrajinśkich mytciw". Rok 1936 znaczył w twórczości Sielskiego ruch w kierunku koloryzmu. Po wojnie (czasy okupacji artysta spędził we Lwowie) Sielski postanowił zostać w swojej ukraińskiej ojczyźnie i zaangażował się w pracę na uczelni (kierował katedrą malarstwa w Lwowskim Instytucie Sztuki Stosowanej i Dekoracyjnej).
Studiował w Wolnej ASP oraz Państwowej Szkole Przemysłowej we Lwowie. Następną fazą jego edukacji artystycznej były studia w krakowskiej ASP u Józefa Mehoffera oraz w Paryżu u Józefa Pankiewicza. Od 1929 do 1935 piastował funkcję prezesa awangardowej grupy "Artes" we Lwowie. Uczył kolejne pokolenia w Szkole Artystyczno-Przemysłowej, a od 1946 był profesorem w Instytucie Sztuki Użytkowej i Dekoracyjnej we Lwowie oraz członkiem Związku Plastyków ZSRR. Powojenna twórczość tego artysty jest prawie nieznana w Polsce.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
Studiował w Wolnej ASP i w Państwowej Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP u Józefa Mehoffera i w Paryżu u Józefa Pankiewicza. W latach 1929-1935 był i członkiem i prezesem awangardowej grupy "artes" we Lwowie. W jego syntetycznym malarstwie z tego okresu widoczne były wpływy surrealizmu, kubizmu i innych awangardowych kierunków. Po zajęciu wschodnich terenów polskich przez wojska radzieckie pozostał we Lwowie. Uczył w tamtejszej Szkole Artystyczno-Przemysłowej. Od 1946 roku był profesorem w Instytucie Sztuki Użytkowej i Dekoracyjnej we Lwowie i członkiem Związku Plastyków USRR. Powojenna twórczość artysty jest w Polsce prawie nieznana.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl