W latach 1949-1950 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, a następnie w latach w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1950-1956). Od 1977 roku na stałe mieszka we Francji. Wczesna twórczość Opałki należała do nurtu malarstwa realistycznego. W końcu lat 50-tych artysta zaczął uprawiać malarstwo materii, stworzył cykl prac o wyraźnie zaznaczonym rytmie (Chronomy, 1961-1963, Fonematy, 1963-1964). Od tego czasu w twórczości artysty obowiązuje zasada harmonii. Od 1970 r. jest ona wyrażana przez zasadę progresywnego liczenia` - powstają obrazy wypełniane zapisem kolejnych chwil przepływającego czasu. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród m.in.: Grand Prix na I Biennale grafiki w Bradford (1968), na X Biennale w So Paulo (1969), Grand Prix na III Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie (1970), na XIV Biennale w So Paulo (1977), Documenta w Kassel (1977), Biennale w Wenecji (1995). Jeszcze po ukończeniu studiów, do roku 1958, a nawet 1959, nie zarzucił artysta przedstawieniowych ujęć, tworząc z upodobaniem bezpretensjonalne, wirtuozerskie obrazy i szkice. Cechowała je prostota i lekkość, trafna synteza ruchu i charakterystyki psychologicznej. Praca przedstawia dwie podobizny tej samej kobiety. Na pierwszej z nich artysta kilkoma wprawnymi kreskami naszkicował w ujęciu z profilu twarz kobiety, o pełnych rysach, oczach z gęstymi rzęsami, w krótko obciętych włosach. Na odwrocie szkic modelki o bardziej ostrej, wyrazistej charakterystyce.
Wojnę spędził w Niemczech, w 1945 roku powrócił do Francji, rok później do Polski. W 1950 roku ukończył studia na łódzkiej PWSSP, a w latach 1950-1956 studiował na warszawskiej ASP. Jest grafikiem i malarzem, od 1965 działający we Francji, przedstawiciel konceptualizmu; początkowo tworzył kwasoryty (m.in. seria Opisanie świata); później kompozycje przestrzenne z płótna, zwane "poduszkowcami"; od 1965 zaczął pokrywać płótna, nazywane przez siebie "detalami" rzędami kolejnych cyfr, zaczynając od jedynki (pierwszy został zapisany liczbami od 1 do 35327), co ma oddawać upływ czasu; płótnom towarzyszy fotografia twarzy artysty ukazująca oznaki starzenia się i nagranie jego głosu. Jest laureatem wielu nagród, między innymi: Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida; brał udział w Biennale w Sao Paulo (1969 i 1977), Documenta w Kassel (1977), Biennale w Wenecji (1995).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl