olej, płótno, 41,5 x 35,8 sygn. p.d.: R. MODZELEWSKI/ 1945.
Urodzony na Litwie kowieńskiej, studia artystyczne odbył w warszawskiej ASP; w l. 1931-35 uczęszczał do pracowni F. Kowarskiego, następnie do pracowni malarstwa dekoracyjnego prowadzonej przez L. Pękalskiego. Dyplom uzyskał w 1946 r. Okres okupacji hitlorowskiej spędził we Lwowie. W 1945 osiadł w Łodzi, gdzie wraz z W. Strzemińskim i S. Wegnerem współorganizował Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego. W uczelni tej podjął pracę pedagogiczną, którą kontynuował do 1982; pełnił też przez szereg lat funkcje dziekana, prorektora i rektora. Prezentowany pejzaż jest typowy dla wczesnej fazy twórczości Modzelewskiego, na której silne piętno odcisnęła sztuka kolorystów. Z akordem świetlistych barw współgra tu syntetyczne traktowanie form sprowadzonych miejscami do lakoniczności znaku. Obraz zapowiada "solarystyczne" zainteresowania twórcy, dążącego do uchwycenia skomplikowanych wizualnych efektów spowodowanych patrzeniem prosto w słońce, tzw. "powidoków" (por. obrazy "Słońce I" i "Słońce II" z 1946 repr. w kat. wyst. "Roman Modzelewski. Malarstwo", Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1994); teoretyczną podbudowę tego rodzaju doświadczeń stworzy Strzemiński.
MODZELEWSKI Roman
Urodził się w 1912 r w Łoździejach na Litwie Kowieńskiej, zmarł w 1997 r w Łodzi. Studia w warszawskiej ASP w pracowniach Felicjana Kowarskiego i Leonarda Pękalskiego. Dyplom z malarstwa uzyskał w 1946 r. W 1937 r wziął udział w ekspozycji polskiego malarstwa na Wystawie Światowej w Paryżu. Po wojnie współorganizował i zakładał w Łodzi uczelnię artystyczną - obecną Akademię Sztuk Pięknych. Z łódzką uczelnią związany był przez 37 lat. Był tam profesorem i pierwszym rektorem z wyboru. W 1956 r, w Łodzi, wziął udział w wystawie Grupy Łódzkich Plastyków obok Stanisława Fijałkowskiego, Lecha Kunki, Antoniego Starczewskiego, Teresy Tyszkiewicz i Stefana Wegnera. Na początku malował pod wpływem impresjonizmu. Eksperymenty z formą i kolorem zainicjowały kierunek określony przez Strzemińskiego jako solaryzm. W tym okresie malował abstrakcje z zawartymi w nich aluzjami do rzeczywistości. W latach 40-tych i 50-tych rozpoczął cykl prac interpretujących zagadnienia późnego kubizmu. Były to barwne i fakturowe kompozycje. Poszukiwania pozostające w kręgu abstrakcji, geometrii, związane z fakturą w obrazie, towarzyszyły całej, późniejszej twórczości artysty. Równie ważną rolę w jego artystycznych dokonaniach miały prace projektowe. Był jednym z pierwszych artystów w Polsce, którzy eksperymentowali w połowie lat 50-tych z tworzywami sztucznymi. W 1957 r zaprezentował prototyp dwóch foteli wykonany z udziałem tworzyw sztucznych. W 1961 r opatentował model fotela całkowicie wykonany z tego materiału. Model ten zyskał uznanie Le Corbusiera, propozycje wdrożenia produkcji seryjnej na Zachodzie nie miały jednak żadnych szans powodzenia w ówczesnej Polsce. W 1966 r podjął się opracowania jachtu z tworzywa. W drugiej połowie lat 70-tych zaprojektował i wykonał jacht "Amulet", w latach 80-tych stworzył jego morską wersję - jacht "Talizman". Obrazy artysty znajdują się w kolekcjach muzealnych w kraju i za granicą / m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum w Wiedniu/ oraz w zbiorach i kolekcjach prywatnych.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl