Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ANUSZKIEWICZ Richard | Soft Blue III, 1976 r.

Richard ANUSZKIEWICZ (1930 Erie, Pensylwania - 2020 Englewood, New Jersey)

Soft Blue III, 1976 r.

akryl/płótno, 125,5 x 125,5 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'RICHARD ANUSZKIEWICZ | 1976'
opisany na odwrociu: '489'




POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty, 1977
- kolekcja prywatna, USA
- Sotheby's Nowy Jork, 2016
- kolekcja prywatna, Polska


„Moje prace mają charakter eksperymentalny i skupiają się na badaniu zestawień intensywnych kolorów komplementarnych, a także na optycznych zmianach, jakie zachodzą w efekcie, oraz na badaniu osiągniętego dynamicznego efektu, kiedy ten jest poddawany działaniom promieni światła i oddziaływaniu światła na kolor”.

Richard Anuszkiewicz

W latach 70. w sztuce Anuszkiewicza nastąpiło przeobrażenie. W tym okresie skupił się on przede wszystkim na kompozycjach linearnych. Za pomocą cienkich oraz delikatnych linii tworzył na swoich płótnach iluzję głębi. Zmiana ta pojawiła się pod wpływem narastającej fascynacji matematyką. W centrum zainteresowań autora znajdowały się optyczne zmiany w postrzeganiu, pojawiające się wskutek zestawienia intensywnych barw w powtarzalne, geometryczne układy. W zaprezentowanym dziele artysta zderzył kontrastowe kolory ciepłych żółci oraz pomarańczy z intensywną barwą niebieską. Linie, za pomocą których ukazał głębię, budują również „pulsujący” efekt. W efekcie praca daje wrażenie ruchu.
Zaprezentowany obraz powstał w dojrzałym okresie twórczości malarza, gdy jego zainteresowanie matematyką osiągnęło najwyraźniejszą formę. Już w tym momencie Anuszkiewicz miał ugruntowaną pozycję w świecie sztuki, a na swoim koncie - wiele wystaw. Najważniejszą z nich stała się słynna ekspozycja pt. „The Responsive Eye”, która odbyła się w 1966 w MoMA. To właśnie na niej dzieła Anuszkiewicza zawisły obok realizacji takich artystów jak Bridget Riley czy Victor Vasarely. Wystawa cieszyła się ogromnym uznaniem publiczności. Wydarzenie odbiło się echem na tyle dużym, że wiele form oraz elementów, które pojawiły się na płótnach, zaczęło pojawiać się w kulturze masowej, zarówno w świecie mody, jak i reklamy. W tym okresie Anuszkiewicz rozpoczął także współpracę ze słynną i uznaną Sidney Janis Gallery. Założona w 1948, była jedną z instytucji, która brała pod swoje skrzydła wielu najbardziej awangardowych nowojorskich artystów. Renomę galerii zbudowano na współpracy z Fernandem Legerem, Pietem Mondrianem oraz twórcami związanymi z grupą De Stijl, a także futurystami czy fowistami. W 1952 Sidney Janis zorganizował pierwszą wystawę indywidualną Jacksona Pollocka i w ten sposób ugruntował pozycję galerii na nowojorskim rynku sztuki. Związek Anuszkiewicza z tą instytucją oraz jej niezwykle utalentowanym właścicielem i handlarzem sztuki stał się krokiem milowym dla autora. Na jednej z wystaw zorganizowanych przez galerię op-artowe realizacje artysty zawisły obok płócien Roya Lichtensteina, Claesa Oldenburga, Bridget Riley czy Victora Vasarely’ego.
Twórczość Anuszkiewicza wpisała się na stałe w światową historię sztuki. Artysta w połowie lat 80. został uznany przez krytyków amerykańskich za jednego z najważniejszych i najbardziej znaczących przedstawicieli op-artu. „Ludzie zawsze myśleli, że moim celem było optyczne szokowanie - mówił w wywiadzie. Ja nie chciałam szokować. Chciałem łączyć kolory w taki sposób, w jaki nie były dotychczas łączone. Wciąż robię to, co robiłem, ale teraz analizuję to bardziej dogłębnie. Tak jak impresjoniści, chciałem, by kolory łączyły się w oku obserwatora. Nie chciałem mieszać ich na palecie. W ten sposób osiągam większą intensywność koloru oraz jego czystość. Inaczej niż impresjoniści nie prowadziłem tych eksperymentów w obrębie tematyki dzieł i odkryłem większą wolność w sztuce niefiguratywnej” (David L. Shirey, A colorist still flouts convention, „The New York Times”, 3.02.1985, [cyt. za:] http://www.nytimes.com/1985/02/03/nyregion/a- -colorist-still-flouts-convention.html, tłum. Agata Matusielańska).

W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogi twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząc iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ANUSZKIEWICZ Richard

Amerykański malarz i grafik, jeden z głównych przedstawicieli op-artu. Studiował w Cleveland Institute of Art w Ohio w latach 1948-1953. Był uczniem Josefa Albersa, z którym dzielił fascynację formami i ich związkiem z kolorem. Ukończył także wydział Sztuki i Architektury na Uniwersytecie w Yale.
W 1957 roku przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie szybko zdobył uznanie krytyki, a jego prace zostały włączone do kolekcji Museum of Modern Art oraz Witney Museum of American Art. Anuszkiewicz wziął udział w zbiorowej wystawie o historycznym znaczeniu zorganizowanej w 1965 roku "The Resonsive Eye" w MoMA, która ugruntowała jego pozycję jako mistrza Op-artu.
Za swoją twórczość zdobył wiele nagród oraz był wystawiany w muzeach na całym świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych jak m.in. Corcoran Gallery of Art w Waszyngtonie, The Fogg Museum na Harvard University w Cambridge, Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl