serigrafia barwna/papier, 54,5 x 54,5 cm (zadruk) sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: 'ANUSZKIEWICZ 1979' oraz opisany ołówkiem l.d.: '10/95'
Richard Anuszkiewicz był przedstawicielem amerykańskiego op-artu. Studiował między innymi na Yale University, gdzie jednym z jego nauczycieli był Joseph Albers. Młody artysta blisko zapoznał się zatem wówczas ze sztuką abstrakcji geometrycznej o czystych kolorach, operującą efektami optycznego pulsowania. W drugiej połowie lat 50. XX wieku Anuszkiewicz osiedlił się w Nowym Jorku i związał z tamtejszą sceną artystyczną. Początkowo jego poszukiwania w sztuce nie budziły wielkiego entuzjazmu, ponieważ był to jeszcze czas wielkiej popularności ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Z czasem jednak sztuka operująca mocnym kolorem, tworząca efekty optyczne zaczęła zyskiwać uznanie. W 1965 roku Anuszkiewicz wystawiał swoje prace na słynnej wystawie The Responsive Eye, która odbyła się w nowojorskim Museum of Modern Art. Była ona manifestacją sztuki optycznej i abstrakcji „percepcyjnej”. Anuszkiewicz wystawiał tam obok takich artystów, jak między innymi: wspomniany Albers, Max Bill, Frank Stella czy Henryk Berlewi.Głównym środkiem wyrazu w sztuce Anuszkiewicza są płaszczyzny koloru naznaczone zwielokrotnionymi liniami. Nadawał on intensywności barwom poprzez zestawianie ich z odpowiednimi kolorami, co tworzyło kontrasty i wrażenie pulsowania. W prezentowanych w niniejszym katalogu pracach płaszczyzny kolorów chłodniejszych naznaczone zostały przez linie barw cieplejszych, co tworzy cały szereg kontrastów: walorowych, temperaturowych, fakturowych.Grafiki Anuszkiewicza, prezentowane w niniejszym katalogu, wykonano w technice serigrafii. Jest to technika, w której przygotowany odpowiednio szablon umieszcza się na sicie. Przez ażurowe powierzchnie szablonu przeciera się farbę. Serigrafia to technika odpowiednia do tworzenia kompozycji płaszczyznowych, pozbawionych miniaturowych detali, co powodowało, że chętnie sięgali po nią artyści z nurtu op-artu.
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Amerykański malarz i grafik, jeden z głównych przedstawicieli op-artu. Studiował w Cleveland Institute of Art w Ohio w latach 1948-1953. Był uczniem Josefa Albersa, z którym dzielił fascynację formami i ich związkiem z kolorem. Ukończył także wydział Sztuki i Architektury na Uniwersytecie w Yale.
W 1957 roku przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie szybko zdobył uznanie krytyki, a jego prace zostały włączone do kolekcji Museum of Modern Art oraz Witney Museum of American Art. Anuszkiewicz wziął udział w zbiorowej wystawie o historycznym znaczeniu zorganizowanej w 1965 roku "The Resonsive Eye" w MoMA, która ugruntowała jego pozycję jako mistrza Op-artu.
Za swoją twórczość zdobył wiele nagród oraz był wystawiany w muzeach na całym świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych jak m.in. Corcoran Gallery of Art w Waszyngtonie, The Fogg Museum na Harvard University w Cambridge, Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl