plastik, 25,5 x 25,5 x 25,5 cm; wymiary podstawy: 8 x 8 x 2 cm sygnowany i datowany na kostce: 'ANUSZKIEWICZ 120/150 1968'
dedykacja na kostce: 'TO M.L.K. JR'
edycja: 120/150
Prezentowany obiekt autorstwa Ryszarda Anuszkiewicza stanowi przykład rzeźbiarskiej realizacji w konwencji abstrakcji geometrycznej, która zasadza się na operowaniu prostymi geometrycznymi formami i niezwykłej precyzji w doborze barw.
Richard Anuszkiewicz zdobył ugruntowaną pozycję jeszcze w latach 60. jako jeden z czołowych malarzy op-artu oraz twórca nurtu hard-edge. Poszukiwania formalne Anuszkiewicza obejmowały eksperymenty z kolorem i jego śmiałymi zestawieniami oraz badanie wpływu barwy na ludzką percepcję. Sztuka Anuszkiewicz, obok dokonań takich osobowości jak Andy Warhol, Frank Stella czy Kenneth Noland, stanowiła celowe i programowe zakwestionowanie dokonań abstrakcjonizmu ekspresyjnego, będącego emanacją osobowości artysty. Anuszkiewicz zamiast opowiadać o swoich emocjach, zdecydował się w odważny sposób zareagować na zmiany w komunikacji i technologii, jakie zaszły w latach 60. zdominowanych przez mass media.
Swoje osiągnięcia w dziedzinie malarstwa zaaplikował również w odniesieniu do rzeźby. W prezentowanej pracy z 1968 roku artysta iluzoryczną wklęsłą strukturę na ścianach prostopadłościanu stworzył za pomocą rytmicznego wzoru zniekształconej kratki białych linii na czarnym tle. Operując wyłącznie monochromatyczną paletą barwną, podkreślając rolę linii, jej grubość, multiplikację i usytuowanie w budowaniu trójwymiarowej iluzji, artysta zaprasza widza do gry złudzeń, dezorientującej i zacierającej granice między rzeczywistością a ułudą.
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogi twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząc iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
PODATKI i OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Amerykański malarz i grafik, jeden z głównych przedstawicieli op-artu. Studiował w Cleveland Institute of Art w Ohio w latach 1948-1953. Był uczniem Josefa Albersa, z którym dzielił fascynację formami i ich związkiem z kolorem. Ukończył także wydział Sztuki i Architektury na Uniwersytecie w Yale.
W 1957 roku przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie szybko zdobył uznanie krytyki, a jego prace zostały włączone do kolekcji Museum of Modern Art oraz Witney Museum of American Art. Anuszkiewicz wziął udział w zbiorowej wystawie o historycznym znaczeniu zorganizowanej w 1965 roku "The Resonsive Eye" w MoMA, która ugruntowała jego pozycję jako mistrza Op-artu.
Za swoją twórczość zdobył wiele nagród oraz był wystawiany w muzeach na całym świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych jak m.in. Corcoran Gallery of Art w Waszyngtonie, The Fogg Museum na Harvard University w Cambridge, Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl