Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ZIEMSKI Rajmund | Pejzaż 17/62, 1962 r.

Rajmund ZIEMSKI (1930 - 2005)

Pejzaż 17/62, 1962 r.

olej/płótno, 80 x 120 cm
sygnowany datowany i opisany na odwrociu: `RAJMUND ZIEMSKI | 120x80 | Pejzaż 17/62 | 1962 | 24 kolor`
na odwrociu nalepka wywozowa CBWA Zachęta na wystawę w Buenos Aires z 1965 roku

WYSTAWIANY:
- "Rajmund Ziemski. Pejzaż 1953-2005", Zachęta, Warszawa, 13.07-26.09.2010
- "Arte Actual de Polonia", Centro de Artes Visuales del Instituto Torcuato Di Tella, Buenos Aires; Salon de Ballas Artes, Montevideo; Museo de Arte Moderno Bosque de Chapultepec, Meksyk; Les Galerias Gerardo Suarez, Guadalajara; Museo Michoacano Morelia; Palacio de Bellas Artes, Hawana, 1965
LITERATURA:
- Rajmund Ziemski. Pejzaż 1953-2005, katalog wystawy, Warszawa 2010, s. 11, il. 6

"W Galerii Klubu Staromiejskiego Rajmund Ziemski na trzeciej swej tu wystawie eksponuje zamknięty cykl 21 pejzaży bezprzedmiotowych. Powstały one w okresie od jesieni 1961 do wiosny 1962.
Sceneria pejzaży przypomina swą organizacją koszmary `Zamku` czy `Kolonii karnej` Kafki. Autor odwołuje się w swych założeniach do treści filozoficznych głoszonych przez Camusa, pomimo to moralistyka jego pozostaje w kręgu `vanitas`. Podobnie jak Kafkę i Camusa interesuje go problem odpowiedzialności - i tu powstaje możliwość realizacji malarskiej. Rajmund Ziemski nie uprawia ilustratorstwa, nie posługuje się również metaforami literackimi.
Maluje rozkład, niepowodzenie, rozdarcie wewnętrzne. Demonstrując rozpad symbolicznego organizmu, odrywa go od siebie, od własnej osobowości - ukrywając ją. To znaczy: stara się używać swych środków artystycznych - kompozycji, koloru, zróżnicowania materii, form `wykrojów` i rodzajów pikturalności, eliminując czynniki subiektywne, psychiczne nim powodujące. Unika sugestywnego przedstawiania swoich stanów podświadomości, unika automatyzmu, a nawet ekspresyjności. Nieustannie siebie kontroluje. Pracuje tak, jak gdyby mierzył każdym dotknięciem pędzla w pustkę, zakładając, że wszystkie te pociągnięcia mogą składać się na obraz tylko dlatego, że wzajemnie siebie postulują.
Jest malarzem, który w swej pracy kieruje się metodą krytyka pragnącego ustalić `artystyczną obiektywność` dzieła. To właśnie dążenie do obiektywizacji, do absolutnej odpowiedzialności za każde uderzenie pędzlem nadaje ogólny ton ćwiczenia moralnego jego obrazom. Jest pryncypialny. Nie znosi patosu i dekoracyjności. Skojarzenia, które sugerują jego płótna o chropawej fakturze i zgrzytliwym kolorycie - są lapidarne. Pomimo wyrafinowania wywodzą się z wyobraźni prawie ludowej. Są tu maski diabłów, kostuchy, `danse macabre`, a także poharatane skrzydła. Są to skojarzenia bliskie chrześcijańskim `misteriom religijnym`, `miracle`om` [religijnym przedstawieniom - przyp. red.], które odbywały się to na cmentarzach, to na placach jarmarcznych.Także budowa tego cyklu pejzaży nasuwa na myśl `miracle`. Podstawą wszystkich zwrotek misterium, prowadzonego w formie dialogu, była jedna melodia. Tu we wszystkich niemal płótnach o jednolitej zawartości treściowej skontrastowane zostały ciemne, głuche, miękko rozmalowane tła z wykrojami o dramatycznie spiętrzonej, migotliwej fakturze. W materii tej, mięsistej, ruchliwej i zagęszczonej (brunatnej, czarno-białej czy nawet niebiesko-białej) otwierają się bądź niepokojące rude kawerny, bądź szerokie rozdarcia wypełnione drętwą fioletowością. Warstwy gąszczu rozchylają się czasem nieoczekiwanie, by zalśnić dźwięcznymi zestawieniami różów i zieleni, jednak ograniczonymi do rozegrania szarości" (Hedda Bartoszek, Malarstwo Rajmunda Ziemskiego, "Nowa Kultura" 1962, nr 18).


Studia ukończył w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1955 w pracowni Artura Nacht-Samborskiego i przez kilkadziesiąt lat był profesorem tej uczelni. Debiutował na "poodwilżowej" wystawie w "Arsenale" w 1955 roku. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Galerią Klubu Krzywego Koła. W 1979 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz wielu kolekcjach w kraju i zagranicą.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ZIEMSKI Rajmund
Urodził się w 1930 r w Radomiu. Studia w warszawskiej ASP, dyplom w pracowni A. Nachta-Samborskiego w 1955 r. Związany z grupą artystów skupionych wokół M. Bogusza - Galeria Krzywe Koło. Uprawiał malarstwo w typie sztuki informel. Główną rolę w jego pracach odgrywa barwa. Twórca zainspirowany sztuką kaligrafii Dalekiego Wschodu, tworzy cykl pejzaże. W 1979 r otrzymał Nagrodę im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl