Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALCZEWSKI Rafał | Lato na Podhalu, 1927 r.

Rafał MALCZEWSKI (1892-1965)

Lato na Podhalu, 1927 r.

olej/tektura, 70 x 100 cm
sygnowany i datowany l.d.: `1927 Rafał Malczewski`
na ramie napis: `Widok`
POCHODZENIE:
- zakup przez rodzinę obecnego właściciela w latach 30. XX w.

"(...) Świat przedstawiony przez Malczewskiego nie jest światem fantastycznym - jest to ten nasz codzienny świat, bez żadnej formalnej stylizacji i w jakimkolwiek kierunku przedstawiony realnie, tylko jakby w lekkiej karykaturze i deformacji, mającej źródło swe nie w wymaganiach formy, tylko w psychologii życiowej twórcy. Składa się na to m.in. przesunięcie w różne strony (a nie harmonizowanie w określonym tonie) kolorów. Dołączają się momenty nastrojowe, ale i specyficzne: potworność i pospolitości i pospolitość dziwności i wynikająca z nich deformacja kształtów. Niesłychana skala barw (...) jest wynikiem spotęgowania życia we wspomnianych wyżej wymiarach. To wszystko w połączeniu z realnym `odrobieniem` przedmiotów przedstawionych daje wynik, że patrząc na obrazy Rafała Malczewskiego (...) jesteśmy w zupełnie innym świecie, przypominającym wizje narkotyczne pod działaniem pewnych alkaloidów lub też senne marzenia ze spotęgowaną rzeczywistością (...)". S.I. itkiewicz, Malarstwo (nie sztuka) Rafała Malczewskiego i tło jej powstania, "Wiadomości Literackie ", nr 21, 20.05.1928, (nr 229), s. 1

"Kompozycja na płaszczyźnie jest u mnie szeregiem selekcyj i eliminacji zbytecznych, moim zdaniem przedmiotów, nie tylko z powodu tkwiących we mnie wyobrażeń czysto malarsko-rzemieślniczych o obrazie, ale i z uwagi na wywołanie w widzu tegoż napięcia, które we mnie powstało i trwa. Próby stworzenia czegoś pod wpływem li tylko zadrażnienia zmysłu barwy i formy nie zadowalają mnie nigdy (...). Z drugiej jednak strony, jakiś dla mnie układ barwny, w tym momencie ten jedyny istotny, musi być przeniesionym z rzeczywistości bodźcem, działającym współrzędnie z wyżej wymienionym stanem. Inaczej wszystko przemija i zaciera się, pozbawione konieczności wypowiedzenia się malarskiego. Podnietą z zewnętrznego świata, punktem centralnym, naokoło którego wyłania się cały obraz, bywa często jakiś szczegół, zagubiony potem w całości, nikły w urzeczywistnieniu, nader ważny w narodzeniu wizji. (...) Barwa jest w danej chwili uciechą, odkryciem, radością czysto zmysłowego gatunku, formą wyłuskaną skrzętnie z otaczającego świata, wyrazem napięcia uczuciowego, czegoś boleśnie drogiego, z czem rozstać się trudno, a pragnie się z kimś podzielić. (...) Raz narysowany obraz jest dla mnie gotowy. (...) Pracując nad obrazem, gotów jestem przysiąc, że stwarzam wizję świata prawdziwszego niż ten rzeczywisty (...). Gdy podchodzę do moich obrazów olejnych po dłuższym niewidzeniu, zaciekawiają mnie o tyle, iż spostrzegam w nich rzeczy, które nie istniały dla mnie w chwili ich malowania; ujawnia się coś jak gdyby światopogląd - mój - gdyż uznać go muszę za taki, skoro wyłazi z moich utworów. Nie uważam siebie za smutnego człowieka, a jednak nie powiem, bym wiele wesołości i szczerej niezmąconej niczem pogody zamykał w to coś, co jest poza barwą i linją własnoręcznych malowideł". Rafał Malczewski , Moje malarstwo , Plastyka I, nr 1, 1930, s. 4-5. Syntetyzacja form, giętkość linii i operowanie kontrastowymi kolorami to najważniejsze z cech, które pojawiają się w malarstwie Rafała Malczewskiego w drugiej połowie lat dwudziestych i decydują o odrębności i znaczeniu tego okresu. Prezentowany obraz pochodzi z 1927 roku. W tym czasie, jak twierdzili ówcześni krytycy, Malczewski był u szczytu swoich twórczych możliwości i cieszył się ogromnym powodzeniem. Artysta zostawił już za sobą ekspresjonistyczne eksperymenty i nostalgiczną tematykę małych miasteczek i prowincji. Jego sztuka stawała się wyraźnie niezależna. Coraz ważniejszą rolę artysta przypisywał autonomii koloru i formy. Obrazy powstające około 1927 roku są, jak pisała Dorota Folga-Januszewska, "bardzo czyste, budowane przez zaskakujące połączenia form wymyślanych i istniejących plenerów". "Lato na Podhalu" operuje jednorodnymi płaszczyznami lśniących barw. Kształty nawarstwiają się kulisowo i opracowywane są w różnorodny sposób. Wprowadzenie spływających miękko linii, pęczniejących kropek i wybrzuszeń decyduje o niezwykłej dekoracyjności obrazu. W centrum kompozycji artysta umieścił niewielkich rozmiarów postać. Mimo jej obecności pejzaż sprawia wrażenie opustoszałego i monumentalnego. Ten poetycki efekt łączy obraz Malczewskiego z zyskującym na znaczeniu w końcu lat dwudziestych malarstwem metafizycznym (szczególnie ze sztuką włoskiego artysty Carlo Carry). W "Lecie na Podhalu" widać charakterystyczne koliste korony drzew i krzewów, które odnaleźć można na kilku innych obrazach Malczewskiego z końca lat dwudziestych. Ze względu na ich formy historycy sztuki mówią niekiedy o "okresie bawełnianych drzew" w twórczości artysty. "Lato na Podhalu" jest niewątpliwie jednym z najgenialniejszych przykładów takiej "bawełnianej" pracy.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MALCZEWSKI Rafał
Urodził się w 1892 r w Krakowie, zmarł w 1965 r w Montrealu w Kanadzie. Artysta samouk. Warsztatu uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 r do 1939r mieszkał w Zakopanem. Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 r Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował chętnie akwarele, w których mógł wykazać się doskonałym opanowaniem tej techniki. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, od 1942 r mieszkał na stałe w Montrealu.Odbył dużo podróży po kontynencie amerykańskim, malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl