Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
UKLAŃSKI Piotr | Bez tytułu (Bitwa pod Laskami, 1914), 2010 r.

Piotr UKLAŃSKI (ur. 1968)

Bez tytułu (Bitwa pod Laskami, 1914), 2010 r.

żywica epoksydowa/płótno, 152,5 x 228,5 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (BATTLE OF LASKI 1914)’ | P.U. 2010’ oraz wskazówka montażowa

Piotr Uklański w swojej twórczości wielokrotnie podejmował wątki z polskiej historii, eksponując zagadnienia ważne dla lokalnej tożsamości, niejednokrotnie dyskutowane w debacie publicznej. Choć na stałe obecny w Nowym Jorku, artysta zdaje się raz za razem powracać do tematyki związanej z krajem swojego pochodzenia. Prace Uklańskiego dotyczące historii, a zwłaszcza jej wizualnej reprezentacji, wywoływały niekiedy skandale i ożywione dyskusje dotyczące tak wolności artystycznej, jaki wizualnego ukazywania dawnych wydarzeń.
Prezentowany obraz odnosi się do dyskutowanych w ostatnich czasach wydarzeń związanych z obchodami kolejnych rocznic: stulecia rozpoczęcia pierwszej wojny światowej oraz pośrednio do setnej rocznicy jej zakończenia i odzyskania wówczas niepodległości przez Rzeczpospolitą. Płótno Uklańskiego to typowy przykład pracy na poły abstrakcyjnej, która zyskuje znaczenie dzięki tak zwanemu ramowaniu, dokonującemu się poprzez stworzenie kontekstu przez komentarz artysty – w tym przypadku tytuł. Kieruje on uwagę widzów ku bitwie pod Laskami, która została stoczona między 22 a 26 października 1914 roku. Pierwszy pułk piechoty Legionów Polskich walczył tam przeciwko Rosjanom. Legiony Polskie były formacjami wojskowymi działającymi w Wielkiej Wojnie po stronie państw centralnych, dlatego też we wspomnianej bitwie legioniści walczyli z Rosjanami, należącymi do porozumienia ententy – wrogiego wobec państw centrum. Legiony składały się z różnych formacji, między innymi z I Brygady, którą czasowo kierował Józef Piłsudski – stały się tym samym symbolem walk Polaków w trakcie pierwszej wojny światowej, wraz z zakończeniem której nastąpiło odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku. Bitwa pod Laskami zakończyła się odwrotem legionistów pod naporem Rosjan.
Biało-czerwone barwy pracy Uklańskiego kojarzą się zatem w nieunikniony sposób z barwami narodowymi. Z drugiej strony historia wskazanej bitwy wywołuje skojarzenia z walką i śmiercią. W takim kontekście obraz może być odbierany jako biała powierzchnia, po której spływa krew. Jego odbiór może się jednak dokonać również inaczej, przykładowo poprzez spostrzeżenie, że białe pasy można widzieć jako pionowe konstrukcje znajdujące się na czerwonym tle.
Nie jest to jedyny utwór Uklańskiego podejmujący tematykę konfliktów zbrojnych z udziałem Polaków. Ponadto w ostatnich latach Uklański ponownie odniósł się do tematu odzyskania niepodległości przez Polskę – wykonując 11 listopada 2016 roku serię fotografii Marszu Niepodległości, w których utrwalił sposoby upamiętniania historii w przestrzeni publicznej naszego kraju.
Studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1989-90 uczęszczał do gościnnej pracowni Marka Koniecznego, Kontynuował studia z wolnej stopy wraz ze Zbigniewem Warpechowskim, Krzysztofem Zarębskim i Pawłem Freislerem. Studiował także fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku i Warszawie. Wystawy Piotra Uklańskiego to m.in.: Polska Neo-awangarda (Carlson Gallery, Londyn 2012), 75. Doroczna Parada Pułaskiego, (Nowy Jork, 2012), Piotr (Massimo De Carlo, Mediolan, 2011), Discharge! (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2011), Biało-czerwona (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2008), Territorio Livere (26 São Paulo Biennale, São Paulo, 2004), Piotr Uklański (Kunsthalle Basel, Bazylea, 2004), The Nazis (KW Institute for Contemporary Art, Berlin, 2000), Naziści (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2000), Manifesta 2 (Casino Luxemburg - Forum d’Art contemporain, Luxemburg, 1998), Życie jakie powinno być (Galeria Grodzka, Lublin, 1995). Prace Piotra Uklańskiego znajdują się w kolekcjach m.in. Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Solomon R. Guggenheim w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Walker Art Center w Minneapolis, Museum of Modern Art w Chicago, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Migros Museum für Gegenwartskunst w Zurychu czy Fundacji François Pinaulta.
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
UKLAŃSKI Piotr
Urodził się w 1968 roku w Warszawie. W 1991 roku po ukończeniu studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych wyjechał do Nowego Jorku, gdzie pracował jako fotografik. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
Uklański posługuje się różnymi mediami - od fotografii, instalacji, poprzez wideo i performance. Prowadzi ironiczną, krytyczną grę z uwodzicielskim urokiem stereotypów kultury popularnej i wizualnymi kliszami. Artysta czyni materiałem swoich prac zdegradowane obszary pop-kultury, pokazując ich niekwestionowaną magię. Jego prace mówią równie dużo o spontanicznej radości z piękna, jak i o poczuciu winy, które pojawia się w trakcie jej doświadczania. Uklański znajduje piękno w rzeczach banalnych i dobrze znanych, w miejscach zapomnianych lub tam, gdzie pojawia się zupełnie nieoczekiwanie, angażując publiczność w sytuacje wykreowane w celu wytworzenia "dobrego" nastroju, co wywołuje uczucie nostalgii i sentymentu.
"Specjalnością" Uklańskiego jest przenoszenie w czasie i przestrzeni różnych fenomenów estetycznych. Praca z 1996 roku zatytułowana DANCE FLOOR to pulsująca światłami w rytm tanecznej muzyki posadzka "zacytowana" z nocnego klubu. Zainstalowana we wnętrzu galerii staje się elementem nie do pominięcia dla zwiedzających. Zostają oni skonfrontowani z przestrzenią, której atmosfera przypomina dyskotekę, ale ich frustrację może wywołać fakt, że nie są w stanie w pełni oddać się temu nastrojowi. Praca ta jest zarazem dialogiem z tradycyjną rzeźbą minimalistyczną.
W 1999 roku Uklański, zaproszony przez Galerię Foksal, wykonał na filarze przy wejściu do Domu Towarowego "Smyk" w centrum Warszawy mozaikę z porcelitowych talerzy, odpadków produkcyjnych z fabryk w Ćmielowie i Pruszkowie. Inspiracją dla pracy była podróż artysty po Polsce, podczas której zwrócił uwagę na domy zdobione lusterkami i kawałkami ceramiki stołowej. Artysta podchwycił kiczowaty sposób dekoracji prowincjonalnej architektury i wykorzystał tę metodę w innym kontekście społecznym i estetycznym, zmieniając skalę realizacji na monumentalną, a kulturę niską na wysoką.
Wystawa Uklańskiego NAZIŚCI pokazana w listopadzie 2000 roku w warszawskiej "Zachęcie" zakończyła się skandalem, zniszczeniem kilku prac i zamknięciem ekspozycji. Zaprezentowano na niej serię 164 barwnych fotografii przedstawiających znanych, zagranicznych i polskich aktorów grających w filmach postacie nazistów. Posługując się narzędziem typowym dla kultury masowej, artysta zestawił filmowe wizerunki "złego Niemca", które zamieszkują zbiorową wyobraźnię widza. Zdjęcia przedstawiają przystojnych, eleganckich mężczyzn, filmowych twardzieli uwodzących widza swoim atrakcyjnym wizerunkiem, przez co zaciera się prawdę o nazizmie. Jak komentuje tę pracę sam artysta: "Portret nazisty w kulturze masowej jest najbardziej wyrazistym okazem przekłamania prawdy o historii, o ludziach. Jest to dla mnie tym bardziej ważne, że to główne źródło informacji o tamtych czasach, dla wielu jedyne." W czasie trwania wystawy znany aktor Daniel Olbrychski wszedł do galerii z szablą i w obecności umówionej wcześniej ekipy telewizyjnej pociął kilka z fotosów, protestując w ten sposób przeciwko wykorzystaniu przez artystę jego filmowego wizerunku. Minister kultury nie zgodził się na ponowne otwarcie wystawy.
Od 1997 roku Uklański realizuje otwarty projekt zatytułowany JOY OF PHOTOGRAPHY ("Radość fotografii"), w ramach którego opracowuje serię ikonicznych fotografii przedstawiających piękno dostrzeżone w kwiatach, zachodach słońca, egzotycznych zwierzętach czy malowniczych krajobrazach. Artysta tropi przejawy piękna na przekór nieodłącznie towarzyszącej temu pojęciu etykietce kiczu, podkreślając jego symboliczną aktualność i podważając jednocześnie stereotyp artysty-fotografika i tematyki, jaką winien się zajmować.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl