Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MICHAŁOWSKI Piotr | Portret nauczyciela muzyki (Głowa mężczyzny, Głowa szlachcica, Portret męski, Portret mężczyzny, Portret polskiego szlachcica, P

Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

Portret nauczyciela muzyki (Głowa mężczyzny, Głowa szlachcica, Portret męski, Portret mężczyzny, Portret polskiego szlachcica, P

olej/płótno dublowane, 62 x 54 cm
na odwrocie fragmentarycznie zachowana naklejka wystawowa z 1925 r. w Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie: `(…) 1925 | Autor [Piotr] Michałowski | Tytuł "Głowa mężczyzny" | (…)`

Bibliografia: Katalog wystawy jubileuszowej Piotra Michałowskiego 1855 - 1925 urządzonej staraniem Związku Artystów Plastyków w Krakowie, Kraków 1925, poz. 38; Mieczysław Sterling, Piotr Michałowski, Warszawa 1932, s. 90, repr. s. 60; Katalog zur Ausstellung Piotr Michałowski, [wystawa ze zbiorów Emila Merwina], Galerie Würhtle, Wien 1934, poz. 1; Die Kaiser Franz-Joseph-Ausstellung, Secession, Wien 1935; Jerzy Sienkiewicz, Piotr Michałowski, Warszawa 1959, repr. 77; Jan K. Ostrowski, Piotr Michałowski, Warszawa 1985, s. 94; Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe, Warszawa 1992, poz. i il. s. 10; Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne we Wrocławiu, Stary Ratusz, Wrocław 1998, s. 24 (wystawa powtórzona w Łodzi); Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-żydowskich XIX i XX wieku związanych z Paryżem - od Piotra Michałowskiego do Jana Lebensteina, Muzeum Narodowe w Szczecinie, grudzień 1999-marzec 2000, Szczecin 1999 (poz. i il. s. 37); Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe, Kraków 2000 (poz. 18 i il., s. 37).

W portretach, tak licznych w twórczości Piotra Michałowskiego, szlachcica i obywatela ziemskiego, które zwykle malował dla przyjemności, nigdy dla pieniędzy, najważniejsze było studium twarzy, jej rysy, wyraz psychiczny. W prezentowanym portrecie właśnie wyraz twarzy, pewność spojrzenia, wyrazistość rysów i wąs sugerowały, że mamy do czynienia z portretem polskiego szlachcica. Porównanie obrazu z akwarelą uchodzącą za portret nauczyciela muzyki (własność prywatna), pozwoliło ustalić, że mężczyzna na portrecie to nie szlachcic polski, ale nauczyciel muzyki. Inna akwarela (ze zbiorów Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej) pokazująca całą postać mężczyzny o rysach podobnych do rysów twarzy portretowanego, dokładnie precyzuje tożsamość portretowanego, na niej bowiem znajduje się adnotacja ołówkiem żony malarza, Julii Michałowskiej: Niemiec Herbr nauczyciel muzyki w Bolestraszycach. W lutym 1831 r. Piotr Michałowski ożenił się z Julią Ostrowską. Pierwszym dzieckiem był syn Stanisław (ur. 1832 r.), następnie przyszli na świat - Juliusz (ur. 1834 r.), Celina (ur. 1837 r.) i Maria (ur. 1848 r.). Cała rodzina mieszkała w rodzinnym dworze Michałowskich w Krzyżtoporzycach, pó¼niej, od 1840 r., w majątku żony w Bolestraszycach, a 1845 - 48 r. żona wraz z dziećmi przebywała głównie w majątku dalszej rodziny Les Maderes koło Tours we Francji. Biorąc pod uwagę wiek dzieci, jak i uwagę żony artysty, że był to nauczyciel w Bolestraszycach, można ustalić, że Michałowski namalował portret w pierwszej połowie lat czterdziestych. Wizerunek Herbra ma niewątpliwie charakter ukończonego obrazu, mógł więc zatem ozdabiać ściany bolestraszyckiego salonu, bo jak pisze monografista artysty, Jan K. Ostrowski: "Równolegle do intymnych wizerunków dzieci i studiów skoncentrowanych na problematyce malarskiej powstały Ťprawdziwe portretyą, mające znale¼ć się w galerii rodzinnej, rozwieszonej na ścianach salonu". Pierwotnie obraz należał do wnuka artysty, Dominika Łempickiego, następnie w latach trzydziestych XX w. przeszedł na własność Emila Merwina w Wiedniu i tam w 1934 roku pokazano go na wystawie obrazów Piotra Michałowskiego ze zbiorów Merwina. Po wojnie należał do Czesława Bednarczyka w Wiedniu i tam, w 1879 r. w jego antykwariacie, zakupiono go do kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MICHAŁOWSKI Piotr
Jeden z najwybitniejszych malarzy polskich, wszechstronnie utalentowany czołowy artysta polskiego romantyzmu, którego, prekursorska pod wieloma względami, twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Malował dynamiczne kompozycje z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół a także, jako pierwszy z polskich artystów, portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej w szerokich pociągnięciach pędzla a także siłą wyrazu, wrażliwym wyczuciem natury i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
W latach 1815-1820 studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz w Getyndze (1821r.-1823r.). rysunku uczył się prywatnie w Krakowie m.in. u M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Od 1823r. piastował szereg urzędów w administracji Królestwa Polskiego, dochodząc do stanowiska radcy w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu w Warszawie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu, gdzie uczył się w pracowni N.T. Charleta i studiował w Luwrze dzieła malarzy hiszpańskich, holenderskich i flamandzkich. W studiach nad anatomią konia, widoczny jest wpływ T.Gericaulta. W 1835r. był w Anglii, następnie wrócił do Krakowa, gdzie w latach 1848-1853 był prezesem Rady Administracyjnej. Do 1832r. w okresie twórczości amatorskiej wykonywał rysunki i akwarele głównie pod wpływem A. Orłowskiego i C.J. Verneta. Kiedy rozwinął w pełni twórczość artystyczną, a podczas licznych podróży zagranicznych- studia muzealne, ze szczególnym zamiłowaniem rysował i malował konie, zaprzęgi, dyliżanse i bydło domowe. Tematem jego obrazów były też pełne dynamiki sceny batalistyczne z wojen napoleońskich i powstania listopadowego. Był pod urokiem Napoleona, dlatego wielokrotnie malował jego portret konny i rzeźbił projekt pomnika. Był twórcą realistycznych, pełnych głębokiego wyrazu portretów rodzinnych. Był znakomitym kolorystą. W jego twórczości zaznaczyła się siła poetycka, dynamizm i żarliwość patrioty romantyka. Tworzył wyłącznie dla swojej satysfakcji, nie wystawiał, nie datował, nie sprzedawał i nie sygnował swoich prac.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl