Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SWEDOMSKIJ Paweł Aleksandrowicz | W haremie

Paweł Aleksandrowicz SWEDOMSKIJ (1849 - 1904)

W haremie

olej/płótno, 162 x 258 cm
sygnowany p.d. cyrylicą: 'P Svedomskij | Roma'

porównaj: Obraz "W haremie", 1885 r., olej/tektura, 32,5 x 55,5 cm znajduje się w Muzeum Sztuk Pięknych w Biszkeku (Krirgistan)

Paweł Swedomskij studiował początkowo na Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, potem w Monachium u Eduarda von Gebhardta i Mihály Munkácsy'ego. Po studiach podróżował z bratem, również malarzem, po Europie i w 1875 założył w Rzymie własna pracownię. W 1879 został członkiem honorowym petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. W Rzymie, razem z Karlem Briullowem i Nikołą Petrowem był jedna z najważniejszy postaci rosyjskiej kolonii artystycznej. W 1882 Paweł Tretjakow kupił od Swedomskiego "Meduzę" która weszła w skład rodzącej się Galerii Tretjakowa. Jednym z najważniejszych dzieł artysty były dekoracje malarskie dla soboru św. Włodzimierza w Kijowie. Sztuka Swedomskiego skupia się głównie na scenach historycznych i rodzajowych. Artysta często posługiwał się kostiumem antycznym. W pracach z późnego okresu wykorzystywał motywy wywodzące się z kultury rosyjskiej.
"W haremie" jest przykładem charakterystycznej dla dojrzałej twórczości rosyjskiego artysty monumentalnej, wielofigurowej kompozycji. Swedomskij na swoim obrazie posłużył się szeregiem - często powracających w jego sztuce - motywów antycznych. Wybór kostiumów i wystudiowane dekoracji pozwalają wpisać obraz nie tylko w malarską biografię autora obrazu, ale także w szerszy problem kultury artystycznej II połowy XIX wieku. Swedomskij nie zdecydował się bowiem przedstawić "wielkiego tematu" zaczerpniętego z mitologii albo literatury antycznej. Rosyjski malarz na poziomie narracji swojej sztuki unika literackości i tego co francuscy teoretycy nazywali "wielkim stylem". Kompozycja jest rodzajem fantazji na temat antyku, a nie ilustracją jej obiegowego, heroicznego wyobrażenia. Sam tytuł obrazu, "W Haremie", sugeruje zresztą, że mamy do czynienia z rzeczywistością, która nastąpiła po końcu pewnej epoki. Swedomskj przenosi widza gdzieś na Wschód, do świata będącego na granicy kultury grecko-rzymskiej i świata arabskiego.
Obraz Swedomskiego zachowuje jednak w najwyższym stopniu charakter para-naukowej rekonstrukcji. Wykonywanie dokumentacji przygotowawczej do kompozycji podejmujący tematy antyczne i poszukiwanie archeologicznych inspiracji było wśród akademików rzymskich tego okresu czymś na porządku dziennym. Obraz Swedomskiego zdradza zaawansowaną znajomość problematyki sztuki starożytnej. Przykładów jest kilka; Rosjanin namalował np. kolumnę loggii nie w marmurowych bielach jak kazała by tradycja klasycyzmu, ale w kolorowej polichromii - zdradza to, że Swedomskj musiał znać koncepcje Gottfrieda Sempera, Niemca głoszącego kontrowersyjną w jego czasach tezę, jakoby antyczna architektura pierwotnie była polichromowana. Analogicznie: odtworzone na obrazie freski zdradzają zainteresowanie artysty ówcześnie prowadzonymi wykopaliskami etruskich grobowców. Drewniana balustrada układająca się w kratownicę przypomina balustrady malowane w podobnym czasie przez Henryka Siemiradzkiego - zainspirowane prowadzonymi wtedy w Rzymie pracami archeologicznymi. Biały woal zakrywający ciało tancerki przywodzi na myśl greckie rzeźby w stylu "mokrych szat", bardzo popularnych w końcu XIX wieku. Starożytnicza pasja Swedomskiego i skłonność do malarstwa będącego "historyczna rekonstrukcją" nie są jednak wynikiem nowinkarstwa i mody. Artysta studia nad kulturą antyczną rozpoczął jeszcze w Saint Petersburgu, kopiując zbiory Ermitażu. Dzięki gruntownej edukacji Swedomskij był w końcu XIX wieku jednym z najbardziej kompetentnych malarzy rekonstruujących antyk. Uchodzić musiał za erudytę. Dla porównania, obrazy innego ważnego akademika z tej samej epoki, Gustave’a Boulangera, pełne są z archeologicznego punktu widzenia błędów. Biesiadnicy na malowanych przez niego greckich ucztach zamiast leżeć - siedzą przy stołach jak nowocześni Europejczycy…
W Muzeum Sztuk Pięknych w Biszkeku (Krirgistan) znajduje się niewielka (32,5 x 55,5 cm) kompozycja Swedomskiego z 1885 roku, stanowiąca zapewne szkic przygotowawczy do prezentowanej kompozycji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SWEDOMSKIJ Paweł Aleksandrowicz

Paweł Swedomskij studiował początkowo na Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, potem w Monachium u Eduarda von Gebhardta i Mihály Munkácsy'ego. Po studiach podróżował z bratem, również malarzem, po Europie i w 1875 założył w Rzymie własna pracownię. W 1879 został członkiem honorowym petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. W Rzymie, razem z Karlem Briullowem i Nikołą Petrowem był jedna z najważniejszy postaci rosyjskiej kolonii artystycznej. W 1882 Paweł Tretjakow kupił od Swedomskiego "Meduzę" która weszła w skład rodzącej się Galerii Tretjakowa. Jednym z najważniejszych dzieł artysty były dekoracje malarskie dla soboru św. Włodzimierza w Kijowie. Sztuka Swedomskiego skupia się głównie na scenach historycznych i rodzajowych. Artysta często posługiwał się kostiumem antycznym. W pracach z późnego okresu wykorzystywał motywy wywodzące się z kultury rosyjskiej.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl