Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
OŁOWSKA Paulina | Design for a Dress No. 1 , 2004 r.

Paulina OŁOWSKA (ur. 1976, Gdańsk)

Design for a Dress No. 1 , 2004 r.

kredka/papier, 45,5 x 36 cm
na odwrociu nalepka z Friedrich Petzel Gallery

Prezentowana praca przedstawia projekt sukienki w geometryczne wzory nawiązujące do mody lat 70. XX wieku. Ołowska, wzorując się na pracach zawodowych projektantów, ukazała zarówno przód, jak i tył ubrania. Opatrzyła go również wskazówkami odnoszącymi się barw tkanin mających być wykorzystanych do jej uszycia. Zastosowanie kredek podkreśliło szkicowość rysunku. Fascynacja światem mody towarzyszy artystce od początku jej działalności, czego przykładem może być wystawa zrealizowana w Portugalii, składająca się z 8 obrazów nawiązujących do fotografii modowej pochodzącej z czasopisma "Ty i Ja", niezwykle popularnego w latach 60. wśród młodej inteligencji. W 2007 r. stworzyła serię obrazów dedykowanych projektantce mody z lat 20., Elsie Schiaparelli, a trzy lata później zorganizowała wystawę "Applied Fantastic", na której ukazała portrety ludzi prezentujących modę z PRL. W pracach tych można dostrzec inspirację sztuką op-artowską. Strategia działania Ołowskiej, opierająca się na rekonstruowaniu dawnej estetyki czy, jak to określiła sama autorka, będąca "rekonstruowaniem modernizmów" dalece wykracza poza świat mody. Nawiązując do wpisanych na stałe w dzieje sztuki kawiarni stanowiących miejsce spotkań artystycznej bohemy, stworzyła funkcjonujący przez miesiąc lokal, Novą Popularną, odtworzyła również m.in. wnętrze nowojorskiego salonu fryzjerskiego z lat 20. Jej działania dekonstruują pole sztuki, prowadząc do odrzucenia jej powierzchownego hermetyzmu. Dlatego też artystka z jednej strony bada relacje sztuki wysokiej z niską, kładąc nacisk na sztuczność takiego podziału. Z drugiej strony analizuje proces dezaktualizacji jej idei, ale i odziaływanie między dawnymi modernizmami a sztuką współczesną, czego przykładem może być projekt "Romansując z awangardą", kiedy to wydobyła z magazynów PGS w Sopocie obecnie zapomniane prace i zestawiła je z własnym malarstwem ściennym. Cel swoich działań tłumaczy w ten sposób: "Jest taki termin używany parę lat temu przez krytyków i artystów z kręgu 'Texte zur Kunst'- artist-artist. Chodzi o to, że to artyści powinni również decydować o losach i statusie innych artystów i sztuki. Myślę, że w Polsce może być to szczególnie ważny postulat, ponieważ przez tyle lat różne reżimy artystyczne narzucały nam, co jest sztuką. Należy odwrócić ten porządek do góry nogami" (Wywiad Karoliny Plinty z Pauliną Ołowską, 08.06.2014, www.magazynszum.pl). Artystka zadaje pytanie o obiekt szeroko rozumianej sztuki i jego przemijający utylitaryzm - wyrzucenie go na margines zainteresowania przez prawa konsumpcjonizmu, co szczególnie klarownie widać na przykładzie ubrań i błyskawicznie zmieniającej się mody. Ołowska dąży do zgłębienia roli kobiety zanurzonej w świat sztuki, stąd odniesienia do kobiet-artystek, których udziałem stała się walka o pogodzenia życia prywatnego za działaniami artystycznymi. Kolejnym problemem, który szczególnie interesuje artystkę jest traktowanie kobiety jako "obiektu konsumpcji" - podlegającej uprzedmiotowieniu w reklamach skierowanych do innych kobiet.
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn "New York Times" ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie - obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace - znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską "najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką", która "maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje". W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej "Wisteria, Mysteria, Hysteria".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
OŁOWSKA Paulina

Urodziła się w 1976 roku w Gdańsku. Studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art. Institute of Chicago (1994-1996) oraz na Wydziale Malarstwa Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-1998), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki).W 1999 roku przebywała na stypendium w ArCo Centrum Sztuki i Komunikacji Wizualnej w Lizbonie.

Ważniejsze wystawy indywidualne:
olandia)
1998 - Kto lubi styl sportowy?, Galeria Rua de Telhal 59, Lizbona (Portugalia)
2000- Galeria Entropia, Wrocław

Ważniejsze wystawy zbiorowe:
1996 - Ox-Bow Participians, Marchetti Gallery, Chicago (USA)
1996 - Exemplary Contemporaries, Gallery X, The School of Art. Institute of Chicago (USA)
1999 - Shake the Disease, Lower Foyer Gallery, Dundee (Wielka Brytania)
1999 - Frango Sinatra, The Mill Gallery, Casalinho (Portugalia)
1999 - ARS NOVI`99, kościół Św. Mikołaja, Grienswald (Niemcy)
1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień,99", BWA, Bielsko-Biała (wyróżnienie)
2000 - Marzenia prowincjonalnej dziewczyny, Sopot

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl