olej na tekturze, 41,5 x 39,5 cm sygnowany p.d.: "Olga Boznańska 1920" na odwrocie pieczęć: "Docent U.J Dr. T. Dobrowol[ski]/zaprzysiężony biegły sądowy/ 23 X [1]944" obraz wpisany do rejestru zabytków decyzją z dnia 22 X 1987 (nr rejestru 597/88)
Najwybitniejsza malarka polska. Wystawiała bardzo często, uzyskując przy tym uznanie krytyki i publiczności. Miarą jej popularności i uznania krytyki jest fakt zaliczenia jej przez berlińskie pismo "Bazar" do grona 12 najlepszych malarek w Europie. Najistotniejszym elementem twórczości Boznańskiej jest kolor i mistrzowskie posługiwanie się walorami. Przeprowadzenie walorów w obrazach artystki charakteryzuje łagodne i stopniowe przejście od przytłumionego światła do jasnego cienia. Właśnie ten brak gwałtownych kontrastów, unikanie konturów oraz specyficzny sposób wcierania farby składają się na niepowtarzalną "powietrzną" atmosferę jej obrazów. Louis Vauxcelles pisał: "Pani Boznańska jest intymistką we właściwym sensie tego słowa, jeśli oznaczać ma ono skrytą i powściąganą subtelność. Czuje się w niej zbolałą duszę, która chce dotrzeć do innej, prawdziwej rzeczywistości, do samego wnętrza istot uchwyconych przy użyciu pędzla, ponad zewnętrzną subtelność pozorów". Boznańska, znana głównie jako doskonała portrecistka, tworzyła również martwe natury. Ulubionym tematem martwych natur Boznańskiej były kwiaty. Artystka najchętniej malowała je, gdy zaczynały już więdnąć i zatracała się już ich barwna intensywność. W ten sposób osiągała, rzadko występujące w naturze, przygaszone, subtelne kolory swoich kwiatowych bukietów. Pisała: "Nie potrafię poprawiać przyrody - maluję to co widzę. Podobnie z kolorem: niczego nie zmyślam, tylko śledzę wiernie mozaikę barwną z jakiej składa się każda powierzchnia" ("Sztuki Piękne", R. II, 1925/26, s. 112) Pieczęć wybitnego historyka malarstwa Tadeusza Dobrowolskiego (autora 3-tomowego "Nowoczesnego malarstwa polskiego" ) potwierdza autentyczność obrazu.
BOZNAŃSKA Olga
Olga Boznańska edukację artystyczną rozpoczęła pobierając lekcje rysunku u swojej matki, a następnie uczyła się prywatnie u malarzy J. Siedleckiego, K. Pochwalskiego i H. Lipińskiego. Kontynuowała naukę w I. 1884-86 na Kursach im. A. Baranieckiego u A. Piotrowskiego w Krakowie i u K. Kricheldorfa i W. Durra w latach 1886-89 w Monachium. Tam też założyła własną pracownię i mieszkała przez następne dziewięć lat, wyjeżdżając na dłuższe pobyty do Krakowa, Francji i Szwajcarii. W 1895 podjęła pracę kierownika prywatnej szkoły malarstwa T. Hummla. Zaproponowane przez J. Fałata stanowisko kierownika katedry malarstwa w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie odrzuciła i w 1898 na stałe przeniosła się do Paryża. Swoje prace prezentowała od 1886 r. na licznych wystawach w kraju i międzynarodowych w Europie, Ameryce i Japonii. Uzyskiwała liczne nagrody i odznaczenia, m.in. otrzymała francuską Legię Honorową (1912), Grand Prix na Wystawie Powszechnej w Paryżu (1937) oraz order Polonia Restituta (1938). Była członkiem wielu znaczących, polskich i europejskich stowarzyszeń artystycznych. Malowała w ograniczonej gamie kolorystycznej, zbudowane z rozwibrowanych, drobnych plamek barwnych, pozbawione linii i konturu portrety, martwe natury, sceny rodzajowe we wnętrzach i widoki miejskie.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl