olej/tektura, 27 x 38 cm sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'OA (monogram autorski) Kraswid Oleksa Nowakowskij - Mogiła 15 IV 1926 god`
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Warszawa
Malowany pewnie i zamaszyście widok przedstawia Mogiłę pod Krakowem (obecnie część miasta) – dobrze znane artyście miejsce. To stąd pochodziła jego żona i tu razem mieszkali na początku XX wieku. Dzięki swoim artystycznym walorom i charakterowi obraz ten przywołuje dokonania krakowskich pejzażystów skupionych w tamtejszej szkole sztuk pięknych. Aleksander Nowakowski (Ołeksa Nowakiwskij) należy do niewielkiej, ale interesującej grupy artystów (wśród nich wypada wymienić Iwana Trusza, Eugeniusza Wrzeszcza czy Romana Sielskiego) utożsamiających się z zarówno z Ukrainą jak i z Polską. Jak często bywało w tych czasach, przyszły malarz, pochodzący z ubogiej rodziny, mógł kształcić się dzięki życzliwości osoby, która zauważyła jego talent plastyczny. Dzięki takiemu wsparciu udał się na studia do Odessy, gdzie przez cztery lata pobierał nauki u twórcy o nazwisku Klimenko. W latach 90. XIX wieku chłopak trafił do Krakowa, w którym od 1898 przebywał w pracowni Leona Wyczółkowskiego. Na pierwszą dekadę XX wieku przypada silniejszy związek z Polską. Artysta współpracował z Julianem Fałatem i Teodorem Axentowiczem, przyjaźnił się z Jackiem Malczewskim, a mieszkał w Mogile pod Krakowem – skąd pochodziła żona Nowakowskiego. Znaczny wpływ na jego losy miało poznanie w 1913 metropolity kościoła greckokatolickiego – Andrzeja Szeptyckiego, który stał się jego mecenasem. Na jego zaproszenie malarz sprowadził się do Lwowa i zajął pracownię po Janie Styce (obecnie mieści się tu muzeum Nowakowskiego). W 1923 otworzył w niej szkołę, z której wyszedł m.in. Roman Sielski. W okresie od przyjazdu do Lwowa aż do śmierci twórca związał się już jednoznacznie z ukraińskim życiem artystycznym (choć nigdy nie odżegnywał się od relacji z Polską). W 1932 odbyła się monograficzna wystawa autora w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych.
Oleksa Nowakiwskij (Aleksy Nowakiwski) malarz pochodzenia ukraińskiego. Uczył się w latach 1888-1892 w pracowni F. F. Klimenki w Odessie. Studia uzupełniał w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie u J. Unierzyskiego, L. Wyczółkowskiego, J. Fałata i T. Axentowicza. Związany był także z pracownią malarstwa pejzażowego Jana Stanisławskiego (w 1907 wziął udział w wystawie jego uczniów). W latach 1900 - 1913 mieszkał pod Krakowem, skąd wyjeżdżał na plenery w poznańskie i Karpaty. W 1913 roku przeniósł się na stałe do Lwowa, gdzie w 1923 roku otworzył własną szkołę malarską. Wiele wystawiał – m.in. w 1911 roku z grupą „Zero”, w 1912 roku z Towarzystwem Artystów Polskich „Sztuka”, wielokrotnie w TPSP w Krakowie i TZSP w Warszawie, gdzie w 1932 roku odbyła się indywidualna wystawa prac artysty. Mieszkając w Krakowie tworzył głównie pejzaże o intensywnej kolorystyce. W okresie lwowskim malował sceny rodzajowe o tematyce huculskiej, portrety, wizerunki bohaterów legend ukraińskich, a także kompozycje alegoryczne i religijne.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
NOWAKIWSKIJ Oleksa (Nowakowski Aleksander)
W latach 1900-1913 malarstwo Nowakiwskiego znajdowało się pod wyraźnym wpływem szkoły krakowskiej. Kompozycją i tematyką obraz Kapliczka nawiązuje do twórczości Jacka Malczewskiego, z którym Nowakiwski był w czasie studiów i okresie swojego pobytu w Mogile zaprzyjaźniony. Poza pejzażami i scenami rodzajowymi artysta malował wówczas także obrazy o tematyce religijnej. Powstały wtedy m.in. prace: Zwiastowanie (1900), Madonna Słowiańska (1911), tryptyk Serce Jezusa (1911), za który został nagrodzony w konkursie dzieł o tematyce religijnej w Krakowie w roku 1911.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl