LITERATURA: " - porównaj: Katalog zbiorów Ludwika Gocla. Powstanie listopadowa i Wielka Emigracja. T. 2. Obrazy olejne, rysunki, akwarele, grafika, Muzeum Historyczne m. st. Warszawy, oprac. I. Tessaro-Kosimowa, Warszawa 1987, poz. 469, 470, 471 - porównaj: J. Skowronek, I. Tessaro-Kosimowa, Warszawa w powstaniu listopadowym, Warszawa 1980, poz. 88
Bitwa pod Stoczkiem była pierwszym właściwym starciem sił powstańczych i carskich podczas wydarzeń powstania listopadowego. Rozegrała się 14 lutego 1831 roku, ponad dwa miesiące po zdobyciu przez podchorążych Belwederu, obok niewielkiej miejscowości na Mazowszu. Już 5 lutego granice Królestwa Polskiego przekroczyły wojska rosyjskie w niebagatelnej liczbie ponad stu tysięcy. Ich celem było zajęcie Warszawy i stłumienie rebelii powstańczej. Pod Stoczkiem Łukowskim polskimi oddziałami dowodził generał Józef Dwernicki, a zadaniem powstańców było osłabienie sił tylnej straży wojsk cara, które idąc, niszczyły punkty oporu Polaków. Wymieniwszy ogień artyleryjski, zaborców zaatakowała polska kawaleria, która w krótkim czasie rozgromiła nieprzyjaciela, doprowadziła do jego wycofania się, przejęcia amunicji i żywności. Bitwa pod Stoczkiem stanowiła duży sukces propagandowy i choć nie zatrzymała Rosjan podążających ku Warszawie, to wzmogła ducha bojowego powstańców 1830 i 1831 roku. Geneza prezentowanego obrazu związana jest z publikacją serii rycin, które tworzone i wydawane były w latach 30. i 40. XIX stulecia. Autorami ich pierwowzorów byli powstańcy na obczyźnie: Karol Malankiewicz, malarz i grafik, który był również żołnierzem generała Dwernickiego oraz Józef Kondratowicz, rytownik, podporucznik w 1831 roku. Dwa lata później ukazała się historia Polski w zarysie i studium powstania listopadowego stworzone przez Romana Sołtyka (1790-1843), oficera wojska napoleońskiego, posła na sejm Królestwa Polskiego, powstańczego generała. Praca nosiła tytuł "Polska i jej bohaterowie w walce o niepodległość" (1833). Książka, szybko tłumaczona na niemiecki, włoski i szwedzki, była szeroko komentowana w Europie i spotkała się, ze względu na wywrotowy temat, z napaścią ze strony zaborcy rosyjskiego. W książce zreprodukowano 12 grafik: portrety dowódców powstania oraz widoki bitewne. Prezentowany obraz "Bitwa pod Stoczkiem" powtarza wiernie wzór ryciny opublikowanej w pracy Sołtyka. Twórcą jej pierwowzoru był właśnie Kondratowicz i jego kolorowa grafika z 1833 roku, przedstawiająca bitwę została wykorzystana w publikacji. Scena malarska wykonana przez nieznanego dzisiaj artystę przedstawia w tle, w postaci monumentalnej panoramy, ostateczną szarżę wojsk powstańczych i ucieczkę Rosjan do lasu. Na pierwszym planie, zebrani na wzgórzu ułani i kirasjerzy gromadzą się wokół działa. Generał Dwernicki na koniu, centralna postać kompozycji, wyznacza walczącym pozycje. Najbliżej oczu widza sytuuje się powalony koń, martwy jeździec i raniony żołnierz siedzący na śniegu. Artysta, wyobrażając bitewną scenę spod Stożka, posłużył się realistyczną, wręcz reportażową konwencją. Obraz bliski jest charakterowi batalistycznych scen epoki napoleońskiej i przywodzi na myśl słynnego "Napoleona na polu bitwy pod Pruską Iławą" pędzla Antoine-Jean’a Grosa (1808, Luwr, Paryż). Twórca obrazu zapewne celowo nawiązywał do ryciny z publikacji Sołtyka, chcąc podkreślić antyrosyjską wymowę kompozycji i heroizm powstańców.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl