akryl, technika własna/płótno, 130 x 105 cm sygnowany i datowany l.d.: ‘NATALIA LL 1989’ sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘NATALIA LL "GŁOWA WIZYJNA" IV 1989 Photocanvas + acryl 130 x 105’ | "THE VISION HEAD IV"
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Francja
Prezentowana praca pochodzi z przełomu lat 80. i 90., kiedy Natalia Lach-Lachowicz obrała nowy kierunek w swojej twórczości. Początkowo stawiająca w centrum swoich działań ciało atrakcyjnej młodej kobiety, tym razem artystka skupiła się na wizerunku twarzy. Erotyzm prac ze słynnego cyklu "sztuka konsumpcyjna" zastąpiło zainteresowanie zagadnieniami fatalistycznymi związanymi z cierpieniem, przemijaniem oraz destrukcją. Powstałe w tym okresie prace to drukowane na płótnie fotografie-autoportrety przedstawiające przekształcone oblicze artystki. Często rysy twarzy artystki wykrzywione są w grymasie krzyku, przerażenia, rozpaczy. Dodatkowo opresyjny i niepokojący charakter portretów potęguję fakt, iż artystka została ubrana w elastyczny materiał, z którego w latach 80. produkowano damskie pończochy. Swoje płótna Lachowicz poddawała rozmaitym interwencjom malarskim, pokrywała kreskami (cykl "Trwoga Paniczna" 1989) czy malowała na nich formy geometryczne (cykl "Formy Platońskie" 1990). Prace z tego okresu są, jak napisał Ryszard Ratajczak w katalogu wystawy Natalii LL w BWA w Łodzi, "wyrazem grozy istnienia". Zmiana w twórczości Lachowicz w tym okresie jest interpretowana przez krytyków sztuki dwojako. Z jednej strony zastosowane mocne deformacje mogą być rozpatrywane w szerszym kontekście doświadczeń kobiet, które z wiekiem stają się ofiarami społecznej niewidzialności. Z drugiej strony zmiany w twórczości Natalii Lach-Lachowicz można interpretować w kontekście historii samej artystki i choroby, z która się zmagała.
W latach 1957-63 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. W 1970 roku razem ze Zbigniewem Dłubakiem, Andrzejem Lachowiczem i Antonim Dzieduszyckim, założyła galerię i grupę Permafo, która funkcjonowała do lat 80. Galeria była jednym z najważniejszych ogniw artystycznego fotomedializmu. Od 1975 roku związana z międzynarodowym ruchem sztuki feministycznej. W 1976 jej praca Sztuk a konsumpcyjna znalazła się na okładce międzynarodowego pisma "Flash art". W 1977 została stypendystką Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. W latach 1978-95 pełniła funkcję komisarza, a następnie była wiceprzewodniczącą Międzynarodowego Triennale Rysunku we Wrocławiu. W 1991 roku otrzymała stypendium Verein Kulturkontakte w Wiedniu, a w 1994 została stypendystką Pro-Helvetia. Od 1964 członkini ZPAF. W maju 2007 roku została odznaczona Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" a w 2013 otrzymała Nagrodę im. Katarzyny Kobro. W swojej twórczości posługuje się głównie fotografią i wideo, realizuje również prace malarskie i rysunkowe.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W latach 1957-1963 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Stanisława Dawskiego, w 1963 r. uzyskała dyplom. Zajmuje się malarstwem, fotografią, rysunkiem sztuką performance i wideo. W 1970 r. była współzałożycielką Galerii Permafo we Wrocławiu. Od 1975 r. włączyła się do międzynarodowego ruchu sztuki feministycznej, brała udział w licznych sympozjach i wystawach. w latach 1978-81 pełniła funkcję komisarza I i II Międzynarodowego Triennale Rysunku we Wrocławiu, a w latach 1989- 1995 była wiceprzewodniczącą IV i VI Triennale. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku (1977), "Verein Kulturkontakte" w Wiedniu (1991) oraz Pro-Helvetia w Szwajcarii (1994).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl