Obraz przedstawia epizod znany z mitologii greckiej, kiedy to Apollo, po wygranym pojedynku muzycznym z Marsjaszem, żywcem odziera go ze skóry, przywiązawszy uprzednio do gałęzi drzewa. Tym samym karze bożka leśnego (Marsjasz był jednym z sylenów bądź satyrów) za zuchwalstwo i pychę, jaką ten okazał, mierząc się z mieszkańcem Olimpu. We współzawodnictwie tym Marsjasz grał na flecie (lub oboju, po grecku aulos), Apollo zao na lirze - oba te instrumenty ukazane na obrazie, leżą na ziemi pod nogami Marsjasza; lirę częściowo przykrywa kawałek czerwonej tkaniny, będący zapewne płaszczem Apolla. Marsjasz został ukazany jako satyr. Scena odbywa się na wzniesieniu, kilka półnagich postaci obserwuje zemstę Apollina. S to prawdopodobnie inni bogowie łąkowi i leśni, opłakujący śmierć Marsjasza. W dolinie płynie potok, mający zapewne wyobrażać rzekę, która powstała z ich łez lub z krwi zabitego. Inna legenda głosiła, że to Apollo, pożałowawszy swej gwałtowności, zamienił Marsjasza po śmierci w rzekę. Wyraźnie widoczna, większa rzeka, która wśród wzgórz błyszczy w oddali, na zamknięciu owej doliny, to niewątpliwie Meander, płynący przez Frygię w Azji Mniejszej, do którego miał wpadać strumień, ochrzczony imieniem Marsjasza. (uwagi zaczerpnięte z ekspertyzy) Opiniowany obraz jest niewątpliwie oryginalnym, dobrej klasy dziełem, namalowanym we Włoszech w 2 tercji XVII w. Z dużym prawdopodobieństwem można określić miejsce jego powstania jako Florencję, choć - zwłaszcza w pełnej dramatyzmu partii krajobrazowej, z drzewami o połamanych konarach - wyraźnie nawiązuje do Salvatora Rosy (1615-1673). Ten, pochodzący z Neapolu, a działający głównie w Rzymie, słynny pejzażysta, portrecista i batalista, przebywał jednak w latach 1640-49 we Florencji, pracując na zlecenie głównie kardynała Gian Carlo Mediciego, młodszego brata wielkiego księcia Toskanii, Ferdynanda II. Istniała zatem możliwość wywarcia bezpośredniego wpływu na miejscowe środowisko. Umiejscowieniem w kręgu szkoły florenckiej można wytłumaczyć typ i charakterystykę postaci Apolla, a także sposób potraktowania draperii i elementów martwej natury, odmienny od charakterystycznego dla Rosy. Ten rodzaj malowania - gładki, precyzyjny, zacierający ślady pędzla, oddający drobne fałdy draperii, szczegóły ozdobnych butów Apollina oraz metaliczne bliki na jego lirze i kołczanie - jest typowy dla szkoły florenckiej. Postać Apolla przypomina występujące na obrazach takich jej przedstawicieli, jak Giovanni Bilivert (1576-1644; sam stworzył monumentalną wersję tematu Apolla i Marsjasza, obecnie w Galeria Palatina we Florencji), Felice Ficherelli zw. Riposo (1605-1669), Jacopo Vignali (1592-1664), czy Lorenzo Lippi (1606-1665), który zresztą przyjaźnił się z Rosą podczas jego pobytu w Toskanii. (cytat z ekspertyzy)
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl