Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
Jadzińska Monika | Nocna gonitwa, 1958

Monika Jadzińska

Nocna gonitwa, 1958

olej na sklejce, 36,5 x 59,5
sygn. p. d.: Aberdam; na odwrociu: napis: Aberdam / 1958

Studia artystyczne odbył w latach 1913-14 w monachijskiej Akademii i w latach 1921-23 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u T. Axentowicza. W okresie 1922-23 uczęszczał ponadto do pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 r. zamieszkał na stałe w Paryżu i związał się z kręgiem École de Paris. Od 1926 r. brał udział w Salonach paryskich. Uczestniczył także w wystawach sztuki polskiej w Paryżu w latach 1929, 1935 i 1948. W 1933 r. wstąpił do warszawskiej grupy Plastyków Nowoczesnych. Miał szereg wystaw indywidualnych, m.in. w Paryżu, Lwowie, Warszawie, Londynie i Tel-Avivie. W 1970 r. odbyła się w Petit Palais w Genewie retrospektywna wystawa twórczości Aberdama. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Ein Harod w Izraelu, Muzeum Izraela w Jerozolimie, Muzeum w Tel-Avivie oraz u rodziny w Paryżu i Detroit. Aberdam uprawiał malarstwo olejne i rysunek. Motywy krajobrazowe, figuralne i martwe natury ujmował syntetycznie; formy określał plamą barwną, różnicował jakości fakturalne, podkreślał swobodny, zamaszysty dukt pędzla. Częstym tematem jego obrazów są sceny muzykowania i wnętrza teatralne; uwysmuklone postacie sumarycznie określa tu gęsty rytm czarnych konturów. W latach 40. środki ekspresji Aberdama zbliżają się do abstrakcji aluzyjnej; plamy barwne o postrzępionych krawędziach zdają się oddawać muzyczne rytmy jakim poddają się ciała tancerek. W oferowanym obrazie, typowym dla sztuki artysty z lat 50., kluczową rolę odgrywa dynamika gestu malarza; swobodnie nakładane, "rozwichrzone", poszarpane plamy przenikających się szarości, brązów, zieleni i złamanych bieli pobudzają skojarzenia z sylwetami rozpędzonych zwierząt bądź jeźdźców. Dobry materiał porównawczy dla omawianego dzieła stanowi obraz "Trzy kobiety" repr. w katalogu aukcyjnym Rempex "Szkoła paryska" (1998, s. 19).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl