Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BAŁKA Mirosław | Last Supper, 2005 r.

Mirosław BAŁKA (ur. 1958, Warszawa)

Last Supper, 2005 r.

instalacja/drewno, plexi, 27 x 21 x 43 cm
na spodzie papierowa naklejka: 'Miroslaw Balka The Last Supper, 2005 | Glass and MDF wall object, 13 x 21,5 x 18 cm | Edition of 12 + 2 A.P. Published by Edition Schellmann, | Munich-New York for 51. Biennale di Venezia'oraz odręcznie: '7/12 M. Bałka'

WYSTAWIANY:
- 51 Biennale w Wenecji, Wenecja 2005

"Wiele z moich prac powstawało trochę po omacku, to były próby lepienia pewnych znaków zapytania. Zresztą bardziej interesujące są pytania niż formułowanie odpowiedzi, szukanie kształtu, formy, które są pytaniami o doświadczenie. Możemy mówić, że pewne doświadczenia młodości są wspólne, ale one nigdy nie są takie same (...). Przy pomocy sztuki, za pośrednictwem dzieła, można toczyć pewien dialog, nie rozmawiając ze sobą bezpośrednio. Znacznie trudniej byłoby rozmawiać z kimś nieznanym o jakichś bardzo intymnych przeżyciach".
Mirosław Bałka

"Twórczość Mirosława Bałki obejmuje liczne rzeźby, szereg prac '‘site-specific'’, krótkie filmy wideo i niezliczone prace na papierze — głównie rysunki. Wspólnym mianownikiem tej zróżnicowanej praktyki jest minimalistyczna formalna składnia połączona z szerokim słownikiem metaforycznych materiałów. Od czasu gdy Bałka wszedł do mainstreamu międzynarodowego obiegu sztuki na początku lat 90., jego prace nie tylko pojawiają się na ważnych wystawach i wchodzą w skład prestiżowych kolekcji, lecz wywołują wiele dyskusji z udziałem krytyków, kuratorów, historyków sztuki i filozofów. W konstelacji odniesień wiązanych z jego twórczością ważne miejsce zajmują giganci europejskiego modernizmu literackiego, tacy jak Beckett, Joyce czy Celan. Nawiązania te, kreślone z całą powagą, ukazują Bałkę jako posłańcaanioła, łkającego na kresach sponiewieranego kontynentu, desperacko próbującego wydobyć jakiś sens z udręki i absurdalności wszechświata. Interpretacjom takim, jakkolwiek dotykają one istotnych wątków twórczości Bałki, umyka jednak poruszająca subtelność jego mniej oczywistych prac (...)" .(Kasia Redziś, Nerw, [w:] Mirosław Bałka, "Nerw Konstrukcja", Warszawa 2017, s. 51, 81.). Prace Bałki wiążą się często z poszukiwaniem śladów ukrytego lub przywróceniem wymazanego; są reakcją na odruch odtwarzania tego, co minęło: nieobecność miewa większy ciężar gatunkowy niż obecność.

Prezentowana praca zbudowana jest z dwóch przezroczystych szklanek ustawionych na drewnianej tacy. Pozbawiona została ona jakichkolwiek ozdób - ma proste, wręcz surowe kształty. Ich minimalizm nasuwa skojarzenia z nowoczesnym designem, unikającym dekoracyjności, operującym syntetyczną zgeometryzowaną formą. Kluczem do interpretacji tej pracy jest jej tytuł, wskazujący na biblijne odwołania. Ostatnia Wieczerza była ostatnim posiłkiem Jezusa, ostatnią chwilą pokoju -- po niej czekała go męka i śmierć. Jednocześnie stanowiła zapowiedź obmycia ludzkości z grzechów. Można uznać pracę Bałki za symbol tego wydarzenia, ale również jako swego rodzaju podsumowanie 2000 lat, dalekichego od idei chrześcijańskich - pełnych przemocy, wojen i tragedii.
Inną możliwą interpretacją jest odwołanie się do często podejmowanego przez Bałkę tematu Holocaustu - w tym kontekście szklanki mogą opowiadać historię ludzi, którzy chcieli z nich skorzystać, ale nie zdążyli. Artysta zapytany, dlaczego podejmuje ten dyskurs, odparł: "Zastanawiam się, mówiąc słowami Nałkowskiej, dlaczego ludzie ludziom zgotowali ten los, i czy uczyniliby to ponownie? Myślę, że szybko zapominamy i zwalamy winę na innych. Dlatego ja chcę przypominać.". Te słowa tłumaczą skonfrontowanie nowoczesnej formy instalacji z tradycyjnym motywem Ostatniej Wieczerzy, wyrażając przekonanie autora o repetycyjności dziejów. Można zastanowić się również, czy prezentowana instalacja nie stanowi swego rodzaju wezwania do kultywowania codziennego życia, zwyczajnego i pełnego monotonii, niedocenianego aż do momentu jego utraty. Przypomina o niejasnych kolejach losu, który stanie się naszym udziałem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BAŁKA Mirosław

W 1985 roku ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Głównym elementem jego wczesnych poszukiwań twórczych były transpozycje figury człowieka. Po 1990 roku jego zainteresowania przeniosły się na przedmioty otaczające człowieka w kształcie prostych figur geometrycznych - łóżko, trumna, urna. Do wykonywania swoich prac używa najczęściej przedmiotów codziennego użytku: lastrika, mydła, popiołu, filcu, starych desek, zardzewiałych prętów. Tematem jego dzieł jest poczucie niepokoju, wyobcowania, braku sensu, zaś inspiracją pozostają miejsca gdzie tworzy - dom rodzinny i pracownia.
Prace Bałki są licznie reprezentowane w najważniejszych kolekcjach muzeów sztuki współczesnej. W Polsce jego dzieła najczęściej można oglądać w warszawskiej Galerii Foksal. W 1994 roku jego prace udostępniło dla polskiej publiczności Muzeum Sztuki w Łodzi.
Artysta reprezentował Polskę na najbardziej prestiżowych pokazach międzynarodowych: Biennale w Wenecji (1990, Aperto; 1993, 37,1 cont. w Pawilonie Polskim), Documenta IX w Kassel (1992), XXIV Biennale w Sao Paulo (1998), I Biennale w Liverpoolu (1990).
Mirosław Bałka jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu „Estonia”, zrealizowanego w 1998 roku w Sztokholmie.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl