instalacja, tace metalowe i plastikowe, metalowy pręt, 120 x 61 x 47 cm
WYSTAWIANY: - "Di Goldene Keyt", Dvir Gallery, Tel Aviv 10.04-5.06.2010
W sztuce Mirosława Bałki, jednego z najważniejszych współczesnych polskich twórców, produkty ready made występują bardzo rzadko. Mimo to dla prezentowanej pracy stworzonej z połączonych ze sobą różnokolorowych tac możemy znaleźć analogię. Jest nią rzeźba "130x32x17, 46x32x2" (tytuły oparte na wymiarach pracy są dla Bałki typowe). Znajdująca się obecnie w kolekcji CSW Znaki Czasu w Toruniu praca jest złożona z czterech plastikowych tac: trzy połączone są w jedną formę zawieszoną na ścianie, ostatnia z nich pod lekkim kątem odstaje od płaszczyzny, "wychodząc" w przestrzeń. Czwarta taca jest odłączona od zespołu. Kuratorzy CSW piszą o dziele: "datowana na 2009 rok praca formalnie odbiega od ekspresjonistycznych obiektów artysty z pierwszego okresu twórczości, niemniej jej źródła sięgają przełomu lat 80. i 90. Plastikowe tace zostały znalezione przez artystę w Ministerstwie Kultury i Sztuki zaraz po upadku systemu komunistycznego w 1990 roku. Pozbawiane swojej formy przedmioty codziennego użytku stają się w wyniku działania artysty ironicznym świadkiem smaku elit okresu zmian ustrojowych w Polsce. Pracę można również rozpatrywać w kategoriach przemian rynkowo-instytucjonalnych, jakie nastąpiły w sztuce wraz z narodzinami III Rzeczypospolitej".
W roku 1985 ukończył studia na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 80. autor figuratywnych rzeźb kojarzonych z nurtem neoekspresjonizmu. Od początku lat 90. tworzy minimalistyczne kompozycje rzeźbiarskie, których tworzywem są proste materiały, takie jak surowy kamień, drewno, sól, popiół, substancje organiczne. W jego twórczości pojawiają się aluzje do przemijania. Istotny jest też temat Holokaustu. Prace Bałki wystawiane były w: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Martin-Gropius-Bau w Berlinie, Tate Modern w Londynie, na Biennale w Sao Paulo (1998), Biennale w Liverpoolu (1999), Biennale Sztuki w Wenecji (1990 i 1995). Jego rzeźby znajdują się w wielu europejskich i amerykańskich kolekcjach muzealnych. Laureat nagrody 'Paszport Polityki' (1995), Nagrody 'Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida' (2012).
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1985 roku ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Głównym elementem jego wczesnych poszukiwań twórczych były transpozycje figury człowieka. Po 1990 roku jego zainteresowania przeniosły się na przedmioty otaczające człowieka w kształcie prostych figur geometrycznych - łóżko, trumna, urna. Do wykonywania swoich prac używa najczęściej przedmiotów codziennego użytku: lastrika, mydła, popiołu, filcu, starych desek, zardzewiałych prętów. Tematem jego dzieł jest poczucie niepokoju, wyobcowania, braku sensu, zaś inspiracją pozostają miejsca gdzie tworzy - dom rodzinny i pracownia.
Prace Bałki są licznie reprezentowane w najważniejszych kolekcjach muzeów sztuki współczesnej. W Polsce jego dzieła najczęściej można oglądać w warszawskiej Galerii Foksal. W 1994 roku jego prace udostępniło dla polskiej publiczności Muzeum Sztuki w Łodzi.
Artysta reprezentował Polskę na najbardziej prestiżowych pokazach międzynarodowych: Biennale w Wenecji (1990, Aperto; 1993, 37,1 cont. w Pawilonie Polskim), Documenta IX w Kassel (1992), XXIV Biennale w Sao Paulo (1998), I Biennale w Liverpoolu (1990).
Mirosław Bałka jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu „Estonia”, zrealizowanego w 1998 roku w Sztokholmie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl