A Crossroads in A. - North, West, South, East, 2006
portfolio of 4 original lithograph, 56 x 76 cm, printed on 250 g Velin d´Arches paper 80 ex. numbered and signed by the artist. Tematem pracy A Crossroads in A. - North, West, South, East (2006), jest, według słów artysty: "wymazywanie cywilizacji ze skrzyżowania w Auschwitz". Punktem wyjścia do litografii składających się na tekę były cztery fotografie wykonane w Oświęcimiu na skrzyżowaniu dróg biegnących w cztery strony świata. Dodatkowym aspektem był wybór litografii - powielenie odbitek z kamienia, z którego ślad obrazów został następnie bezpowrotnie starty.
Estymacja: 18000-22000 zł
Urodzony w 1958 r. w Warszawie. Rzeźbiarz, autor wideo, sięgający też to innych form wypowiedzi. Ukończył warszawską ASP. W latach 80-tych współdziałał w grupie Neue Bieriemiennost. Tworzył wówczas rzeźby figuralne aluzyjnie odnoszące się do zagadnień archetypowych (Pamiątka Pierwszej Komunii Świętej, 1985; Święty Wojciech, 1987) i odczuwania cielesności. Problemy cielesności są centralnym zagadnieniem obecnym w jego dalszej twórczości. Od końca lat 80-tych realizuje rzeźby abstrakcyjne, swoimi proporcjami opisujące nieobecne ciało. Innymi sugestiami nieobecnego ciała są fizyczne aspekty, jak temperatura albo wymiary. Przywoływanie ciała w formie opisu jego wymiarów wyrażają liczbowe tytuły wielu prac. W ostatnich latach tworzy również aranżacje przestrzenne z użyciem wideoprojekcji. Ważnym zagadnieniem jest odnoszenie się do pamięci: zbiorowej - pamięci wojny i zagłady (Korytarz mydlany, 1995; Winterreise, 2003) oraz pamięci miejsc.
W 1985 roku ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Głównym elementem jego wczesnych poszukiwań twórczych były transpozycje figury człowieka. Po 1990 roku jego zainteresowania przeniosły się na przedmioty otaczające człowieka w kształcie prostych figur geometrycznych - łóżko, trumna, urna. Do wykonywania swoich prac używa najczęściej przedmiotów codziennego użytku: lastrika, mydła, popiołu, filcu, starych desek, zardzewiałych prętów. Tematem jego dzieł jest poczucie niepokoju, wyobcowania, braku sensu, zaś inspiracją pozostają miejsca gdzie tworzy - dom rodzinny i pracownia.
Prace Bałki są licznie reprezentowane w najważniejszych kolekcjach muzeów sztuki współczesnej. W Polsce jego dzieła najczęściej można oglądać w warszawskiej Galerii Foksal. W 1994 roku jego prace udostępniło dla polskiej publiczności Muzeum Sztuki w Łodzi.
Artysta reprezentował Polskę na najbardziej prestiżowych pokazach międzynarodowych: Biennale w Wenecji (1990, Aperto; 1993, 37,1 cont. w Pawilonie Polskim), Documenta IX w Kassel (1992), XXIV Biennale w Sao Paulo (1998), I Biennale w Liverpoolu (1990).
Mirosław Bałka jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu „Estonia”, zrealizowanego w 1998 roku w Sztokholmie.
Informacje dla kupujących:
Aukcja specjalna jest organizowana wraz z Małopolską Fundacją Muzeum Sztuki Współczesnej. Dochód z licytacji przeznaczony zostanie na działalność statutową fundacji.
________________________
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl