Ur. w 1958 roku. Absolwent Technikum Nukleonicznego w Otwocku i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskał w pracowni prof. J. Kucza w 1985 roku. Zajmuje się rzeźbą, rysunkiem i filmem eksperymentalnym. Członek Akademie Der Kunste w Berlinie. Brał udział w ważnych wystawach międzynarodowych m.in.: Documenta w Kassel (1992), Biennale w Wenecji (1990, 1993, 2003, 2005), The Carnegie International w Pittsburgh (1995), Biennale w Sao Paulo (1998), Biennale w Sydney (1992, 2006), Biennale w Santa Fe (2006). Jego prace znajdują się w ważniejszych kolekcjach muzealnych na świecie m.in.: Tate Modern, Londyn; MOCA, Los Angeles; MOMA, Nowy Jork; The Carnegie Museum of Art, Pittsburgh; Museu Serralves, Porto; Kiasma, Helsinki; The National Museum of Art, Osaka; The Israel Museum, Jeruzalem.
Seria składa się z czterech litografii: Północ, Południe, Wschód i Zachód, przedstawiających cztery widoki tej samej drogi w Auschwitz. Nazwy prac pochodzą od kierunków stron świata, z których zostały wykonane fotografie. Wszystkie ślady, które ujawniają tożsamość miejsca lub obecność ludzi, bądź zwierząt, zostały wycięte i zastąpione białymi, pustymi lukami. Autor pozostawił bez zmian tylko neutralne elementy krajobrazu jak drzewa, niebo czy ziemię. Pomimo przerażającej historii związanej z tym miejscem, Mirosław Bałka kładzie nacisk na alternatywne reprezentacje Auschwitz, dając do zrozumienia, że Holocaust powinien być zapamiętany w sposób zarówno przerażający i jak piękny.
W 1985 roku ukończył Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Głównym elementem jego wczesnych poszukiwań twórczych były transpozycje figury człowieka. Po 1990 roku jego zainteresowania przeniosły się na przedmioty otaczające człowieka w kształcie prostych figur geometrycznych - łóżko, trumna, urna. Do wykonywania swoich prac używa najczęściej przedmiotów codziennego użytku: lastrika, mydła, popiołu, filcu, starych desek, zardzewiałych prętów. Tematem jego dzieł jest poczucie niepokoju, wyobcowania, braku sensu, zaś inspiracją pozostają miejsca gdzie tworzy - dom rodzinny i pracownia.
Prace Bałki są licznie reprezentowane w najważniejszych kolekcjach muzeów sztuki współczesnej. W Polsce jego dzieła najczęściej można oglądać w warszawskiej Galerii Foksal. W 1994 roku jego prace udostępniło dla polskiej publiczności Muzeum Sztuki w Łodzi.
Artysta reprezentował Polskę na najbardziej prestiżowych pokazach międzynarodowych: Biennale w Wenecji (1990, Aperto; 1993, 37,1 cont. w Pawilonie Polskim), Documenta IX w Kassel (1992), XXIV Biennale w Sao Paulo (1998), I Biennale w Liverpoolu (1990).
Mirosław Bałka jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu „Estonia”, zrealizowanego w 1998 roku w Sztokholmie.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl