Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WIŚNIEWSKI Mieczysław | Kapitan Kloss, cz. X - Kurierka z Londynu, plansza komiksowa nr 26, 1971-73 r.

Mieczysław WIŚNIEWSKI (1925 - 2006)

Kapitan Kloss, cz. X - Kurierka z Londynu, plansza komiksowa nr 26, 1971-73 r.

akwarela, tusz/papier, 24 x 16 cm
scenariusz: Andrzej Zbych

WYDANIA:
wyd. I - Sport i Turystyka 1973
wyd. II - Sport i Turystyka 1988
wyd. III - Muza 2001
wyd. IV - "Super-Express" 2007

BANG! BANG! BANG! BANG!
Charakterystyczną cechą komiksu są tzw. "dymki" - tekst wypowiedzi poszczególnych postaci umieszczony w ramach rysunku, a wydobywający się z ust bohaterów. Owe "dymki" przedstawione zwykle na białym tle stanowią wpisaną w rysunek osobną warstwę plastyczną. Wkomponowanie "dymku" w kadr komiksowy stanowi często nie lada problem kompozycyjny, rysownik musi umiejętnie połączyć przestrzeń zajmowaną przez rysunek z przestrzenią wypełnioną przez niosący treści werbalne dymek. Ale w "dymkach" znajdują się nie tylko teksty stanowiące wypowiedzi, ale także kombinacje dźwięków naśladujących efekty akustyczne. Onomatopeja przenika świat komiksu. Podstawowy zasób dźwięków pochodzi z języka angielskiego - rozmaite "BANG! BANG!"naśladujące uderzenie, "CRACK" naśladujące stąpanie, "RAAAGH!!" i inne typowe "odgłosy", które pojawiają się na kartach komiksów, to charakterystyczny zabieg dla tego rodzaju sztuki, dzięki któremu słowo i rysunek zostają podkreślone "dźwiękiem". "Odgłosy" te, zaczerpnięte z angielskiego, stosowane są zarówno w komiksach anglosaskich, jak i francuskich czy polskich, stając się językiem uniwersalnym sztuki komiksowej.
Nasilenie dźwięków często obrazowane jest za pomocą powtórzenia, powiększenia czcionki lub za pomocą znaków graficznych, takich jak: smuga, spirala, nagły rozbłysk, tor lotu. W ten sposób do komiksu zostaje wprowadzony nie tylko "dźwięk", ale i ruch . "O tym, że samochód na rysunku rusza gwałtownie, dowiadujemy się, widząc poziome kreski, wydobywające się spod kół, o jego szybkości świadczy smuga linii i światła, którą ciągnie za sobą niczym kometa ogon" (Krzysztof Teodor Toeplitz, "Sztuka komiksu, Próba definicji nowego gatunku artystycznego", Czytelnik, Warszawa 1985, s.109).
"Dymki" rozszerzyły także swoje możliwości w opowiadaniu obrazowym o formułę "dream-balloon", czyli o dymek, który odnosi się do snu lub myśli postaci. Wywodzi się on z tradycji ikonografii ludowej i religijnej (iluminacja), a dostarcza informacji o stanie emocjonalnym bohatera - zwykle też przedstawiane są one w odmiennej formie - rysowane falistą lub przerywaną linią. Owe "iluminacje" komiksowe mogą przybierać formę tekstu pisanego, złożonego tylko ze znaków zapytania czy wykrzykników, ale także z przedstawień, takich jak np. świecąca żarówka, która symbolizuje olśnienie, pomysł. Za pomocą rożnego rodzaju czcionek, indywidulanego charakteru pisma czy kreski, artysta może wprowadzić również rozróżnienie wypowiedzi. Jedna z postaci może "mówić" kursywą, natomiast za pomocą pisma drukarskiego może być obrazowany komentarz narratora. Komiks jako dzieło z pogranicza sztuk graficznych i literackich wymaga operowania zarówno tekstem, jak i obrazem. Poprzez ręczne zapisywane wypowiedzi artysta nadaje mi cechy przedstawienia graficznego. W komiksach stykają się ze sobą więc dwa systemy znaków - rysunek, który odwzorowuje rzeczywistość ze wszystkimi jej indywidualnymi cechami, i pismo literowe symbolizujące ją w bardziej abstrakcyjny, skonwencjonalizowany sposób. Pismo zaś wprowadza dwa rodzaje tekstu - informacyjny występujący przeważnie poza kadrem łączy rzeczywistość realną z konwencjonalną oraz dialog zawarty wewnątrz kadru w tzw. "dymku", ten swoim wyglądem przedstawia nie tylko treść literacką, ale także kształt sensualny przedstawianego komunikatu.

W czasie II wojny światowej kształcił się w Szkole Rysunku i Malarstwa. Po wojnie pracował w Wydawnictwie MON na stanowisku grafika. Zilustrował wiele książek. Specjalizował się w ilustracjach militarnych. Pod koniec lat 60. zaproponowano mu rysowanie komiksów. Przygotował jeden zeszyt o przygodach "Kapitana Żbika", sześć zeszytów serii "Podziemny front". W roku 1970 wydawnictwo Sport i Turystyka rozpoczęło prace nad serią komiksową "Kapitan Kloss". Scenariusz bezpośrednio opierał się na telewizyjnym pierwowzorze i został napisany przez scenarzystów serialu - Andrzeja Szypulskiego i Zbigniewa Safjana. W drodze konkursu Mieczysław Wiśniewski przygotował plansze komiksowe do tego kultowego komiksu, mimo kilku różnic wykorzystał twarz głównego bohatera grającego w serialu - Stanisława Mikulskiego. Mieczysław Wiśniewski zakończył karierę wraz z serią "Kapitan Kloss".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WIŚNIEWSKI Mieczysław
W czasie II wojny światowej kształcił się w Szkole Rysunku i Malarstwa. Po wojnie pracował w wydawnictwie MON na stanowisku grafika. Zilustrował wiele książek. Specjalizował się w ilustracjach militarnych. Pod koniec lat sześćdziesiątych zaproponowano mu rysowanie komiksów. Przygotował jeden zeszyt o przygodach Kapitana Żbika, przygotował sześć zeszytów serii Podziemny Front. W roku 1970 wydawnictwo "Sport i Turystyka" rozpoczęło prace nad serią komiksową Kapitan Kloss. Scenariusz bezpośrednio opierał się na telewizyjnym pierwowzorze i został napisany przez scenarzystów serialu - Andrzeja Szypulskiego i Zbigniewa Safjana. W drodze konkursu Mieczysław Wiśniewski przygotował plansze komiksowe do tego kultowego komiksu, mimo kilku różnic, wykorzystał twarz głównego bohatera grającego w serialu - Stanisława Mikulskiego. Mieczysław Wiśniewski zakończył karierę wraz z serią Kapitan Kloss.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl