Olej, płótno; 68 x 99,5 cm Sygnowany p.d.: M. G. Wywiórski Na górnej listwie krosna nalepka papierowa: Poznań, Plac Wolności 2 | ZAKŁAD ARTYSTYCZNY. | SKŁAD OBRAZÓW. | Szklarnia budowlana i artystyczna. | Telefon 1166 | Pozłotnictwo. Fabryka ram
Michał Gorstkin Wywiórski studiował malarstwo w Akademii monachijskiej (1883-1887) u K. Raupa i N. Gysisa oraz w pracowniach, zaprzyja¼nionych z nim, najsłynniejszych polskich "monachijczyków" Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Po studiach mieszkał i działał w Wielkopolsce i w Warszawie. W 1895 roku przeniósł się na dłuższy czas do Berlina. Wspólnie z Wojciechem Kossakiem odbył podróż do Hiszpanii i do Egiptu w celu przygotowania szkiców do planowanych panoram (1900). Wziął udział w namalowaniu Berezyny (1895-1896) i Bitwy pod piramidami (1901). Do projektowanej panoramy Somosierra zostały wykonane tylko szkice. W początkowym okresie jego twórczości w jego obrazach pojawiały się, zapewne pod wpływem Brandta, barwne sceny rodzajowe z targów wschodnich oraz je¼d¼cy arabscy, tatarscy i czerkiescy. Uznanie i popularność przyniosły artyście przede wszystkim malowane z wielkim mistrzostwem pejzaże rodzinnego kraju, które chętnie kupowano do dworów i rezydencji. Michał Gorstkin Wywiórski był znanym i cenionym piewcą nastrojowego, polskiego krajobrazu. Jego dość często pojawiające się na rynku antykwarycznym prace są nadal cenione i chętnie nabywane. Prezentowane płótno z młynami wiatracznymi nad brzegiem morza nie przedstawia pejzażu polskiego. Powstało prawdopodobnie podczas dłuższego pobytu artysty w Berlinie, skąd wyjeżdżał zapewne na plenery nad Morze Północne.
W latach 1883-1887 studiował w ASP w Monachium u K. Rauppa i W. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta, A. Wierusza-Kowalskiego. Mieszkał początkowo w Monachium, potem w Berlinie. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i Stowarzyszenia Artystów. Poza Poznaniem wystawiał w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Wielkim wyróżnieniem dla niego była współpraca z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji Berezyny (malował w niej śnieg); z J. Styką - przy malowaniu Bema w Siedmiogrodzie; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskim - przy komponowaniu Napoleona pod Piramidami. Brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowany pejzaż a także sceny z polowań. Do epizodów polowań, odbywających się najczęściej w zimowej scenerii, czerpał kompozycyjne wzory i formalne inspiracje z obrazów J. Fałata.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl