Węgiel, czarna kredka, papier; 72,2 x 100 cm. Sygnowany u dołu po prawej węglem: M.G. Wywiórski; na odwrocie w dolnym lewym narożniku twardym ołówkiem ręką artysty: M. G. Wywiórski / [dalej obcą ręką miękkim ołówkiem:] W podolskiem miasteczku; na plecach w górnym lewym narożniku nalepka wystawowa [Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie ?]: [stemplem i tuszem:] 2157 [drukiem:] A...[utor - fragment częściowo wydrapany] [atramentem:] Wywiórski Michał / [druk:] Tytuł [rubryka nie wypełniona] [druk:] Rodzaj dzieła [atram.:] Rys.[unek] / [druk:] Cena [rubryka nie wypełniona] [druk:] Własność [rubryka nie wypełniona] [druk:] Data p[rz]esłania [atram:] 3/X [druk:] 1923 [ostatnia cyfra atram.].
Malarz i rysownik, nieco zapomniany monachijczyk, silnie związany tak pod towarzyskim, jak artystycznym względem z J. Brandtem i A. Wieruszem Kowalskim. Po porzuceniu wydziału chemii Politechniki w Rydze rozpoczął studia (1883-1887) w Akademii monachijskiej pod kierunkiem K. Rauppa i M. Gysisa. Po ich ukończeniu zamieszkał na stałe w Berlinie, silnie wiążąc się jednak z Poznaniem i w ogólności Wielkopolską, które z czasem - zwłaszcza w II Rzeczpospolitej - stały się głównym terenem jego aktywności malarskiej i organizacyjnej (współzałożyciel poznańskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków i członek zarządu tamtejszego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych). Był głównie malarzem realistycznych, choć nastrojowych pejzaży oraz scen rodzajowych, cieszących się powodzeniem wśród sfer ziemiańskich. Lubiany w środowisku, był zapraszany przez W. Kossaka i J. Fałata do współpracy (gł. partie pejzażowe) przy malowaniu panoram: Somosierry, Przejścia przez Berezynę i Bitwy pod piramidami (Napoleona w Egipcie).
Prezentowany, efektowny a przy tym -jak na swój format- w znakomitym stanie zachowany rysunek powstał naszym zdaniem raczej około r. 1900, a nie na krótko przed wspomnianą na wzmiankowanej naklejce wystawą w 1923 r. Może być tożsamy z rysunkiem wystawionym w tejże Zachęcie blisko dwadzieścia lat wcześniej, w r. 1904 r. pod tytułem Na Podolu (wylosowanym przez Eugeniusza Grodzkiego - zob. J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warzsawie w latach 1860-1914, Wrocław -Warszawa -Kraków 1969 [Źródła do Dziejów Sztuki Polskiej, t. XIV [recte: XV], s. 423).
W latach 1883-1887 studiował w ASP w Monachium u K. Rauppa i W. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta, A. Wierusza-Kowalskiego. Mieszkał początkowo w Monachium, potem w Berlinie. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i Stowarzyszenia Artystów. Poza Poznaniem wystawiał w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Wielkim wyróżnieniem dla niego była współpraca z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji Berezyny (malował w niej śnieg); z J. Styką - przy malowaniu Bema w Siedmiogrodzie; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskim - przy komponowaniu Napoleona pod Piramidami. Brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowany pejzaż a także sceny z polowań. Do epizodów polowań, odbywających się najczęściej w zimowej scenerii, czerpał kompozycyjne wzory i formalne inspiracje z obrazów J. Fałata.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl