olej/płótno naklejone na tekturę, 21 x 31,5 cm sygnowany l.d.: `M.G. Wywiórski`
Michał Gorstkin-Wywiórski należy do grona polskich malarzy XIX-wiecznych ukształtowanych przez środowisko artystyczne Monachium, zarówno przez niemieckich profesorów prowadzących „malszule” dla adeptów sztuki z różnych stron Europy, jak i pracownie polskich artystów: Józefa Brandta i Alfreda Wierusza Kowalskiego. Talent malarski Wywiórskiego objawił się przede wszystkim w malarstwie pejzażowym – na wystawie w monachijskim Glaspalast w 1894 otrzymał medal drugiej klasy za obraz „Z puszczy litewskiej”. Doskonałe umiejętności przedstawiania krajobrazu doceniali nie tylko krytycy i publiczność, ale także koledzy po fachu – Wojciech Kossak i Julian Fałat zaprosili Wywiórskiego do wspólnej pracy przy malowaniu panoramy „Przejście przez Berezynę”, a z Janem Styką współpracował przy panoramie „Bem w Siedmiogrodzie”. Wraz z Wojciechem Kossakiem przygotowywał się także do namalowania panoramy „Somosierra” – w 1889 obaj malarze odbyli podróże przygotowawcze do Hiszpanii i Egiptu. Jako projekt panoramy powstały cztery, duże szkice olejne, w których pejzaż stanowiący ponad 80% powierzchni był dziełem Wywiórskiego. W twórczości pejzażowej Wywiórskiego częste są zarówno widoki odległych miejsc – z Karpat, Hiszpanii, zakątków Podola, jak również motywy rodzimego krajobrazu. Na początku XX wieku malarz powrócił do kraju, gdzie zamieszkał najpierw w Wielkopolsce, później w Warszawie. Znane są jego dzieła pejzażowe korzystające z lokalnej ikonografii krajobrazowej. Malował młyny, samotne drzewa, dzwonnice, kapliczki i krzyże przydrożne. Prezentowana „Kładka nad potokiem” to szkicowo oddany fragment przeprawy przez leśny strumień, utrzymana w monochromatycznej tonacji brązów i bieli, narzuconej przez scenerię przedwiośnia.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u K. Rauppa i N. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta i A. Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 r. działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji "Berenzyny"; z J. Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskiem - przy komponowaniu "Napoleona pod Piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W latach 1883-1887 studiował w ASP w Monachium u K. Rauppa i W. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta, A. Wierusza-Kowalskiego. Mieszkał początkowo w Monachium, potem w Berlinie. Od 1904 roku działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i Stowarzyszenia Artystów. Poza Poznaniem wystawiał w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Wielkim wyróżnieniem dla niego była współpraca z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji Berezyny (malował w niej śnieg); z J. Styką - przy malowaniu Bema w Siedmiogrodzie; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskim - przy komponowaniu Napoleona pod Piramidami. Brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowany pejzaż a także sceny z polowań. Do epizodów polowań, odbywających się najczęściej w zimowej scenerii, czerpał kompozycyjne wzory i formalne inspiracje z obrazów J. Fałata.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl